We hebben goed en slecht nieuws voor je. Het goede nieuws is dat er daadwerkelijk gewerkt wordt aan een handgeschakelde Ferrari 458. Dat was toch wel de wens van bijna iedere autoliefhebber, toen dat paradepaardje het licht zag. We zijn nu echter een aantal jaar verder en Ferrari zal zich eerder druk maken om een mogelijke opvolger van haar 488. Wie zit er dan achter het ontwikkelen van dit geweldige concept? Het antwoord is de ‘European Auto Group‘, een groep Amerikaanse autotuners die we meteen op hun woord geloven bij dergelijke claims. Ze hebben namelijk al eerder een automatische Ferrari F430 omgebouwd tot scheurmonster met een pookje voor de chauffeur.

Een legendarische auto

Nog steeds vinden veel mensen dat de Ferrari 458 de beste auto is die ooit is gemaakt. Een fervent autoliefhebber heeft wel eens een opfrisser van het geheugen nodig. Daarom vatten we bij deze even kort samen wat de Ferrari 458 zo bijzonder maakt. Je kunt het Italiaanse meesterwerk vergelijken met spaghetti, een simpel recept, maar o zo heerlijk.

Een aluminium chassis, lekker licht, maar niet te overdreven. Een krachtige V8-motor zonder poespas zoals turbo’s of elektronica die zich mengen met het pure atmosferische gevoel. Na de Ferrari 458 kwam de 488 die wel van een turbo is voorzien. Ferrari heeft inmiddels ook aangegeven om hun paradepaardjes enkel nog te voorzien van turbo’s of elektrificatie. De Ferrari 458 was dus een afscheid van Ferrari’s traditionele stijl, maar het was wel een waardig afscheid. Achterwielaandrijving, rond de 9000 toeren, een symfonische uitlaat en het rijgedrag was om van te dromen. Wat kun je nog meer wensen als het gaat om een pure rij-ervaring? Juist ja, alleen een handgeschakelde bak ontbrak nog. Dat we onderstaande nog mee mochten maken hadden we nooit verwacht:

Handgeschakelde Ferrari 458

Als je eenmaal een handgeschakelde versnellingsbak in een Ferrari stopt, waarom zou je dan niet gelijk all in gaan? European Auto Group dacht hetzelfde en stopt gelijk een zogeheten H-patroon versnellingsbak in het beest. Dit wordt door kenners gezien als de beste schakelbak in de autobusiness. Het is de mannen al eens gelukt met een Ferrari 430, die hadden ze ook omgebouwd tot een handgeschakelde versie. Al was de uitdaging daar minder groot, omdat de wagen gemaakt was voor een automatische en een handgeschakelde bak. De Ferrari 458 niet, we zijn dus benieuwd of ze succesvol zullen zijn in het bouwen van een handgeschakelde Ferrari 458.