Cars & Bikes

Gereden: Volkwagen Amarok. De Premium V6 Pick-up

Dat de Volkswagen Amarok tegen een stootje kan, kunnen we wel opmaken uit het feit dat deze dienst doet bij ons leger. In 2014 nam defensie maar liefst 1.667 exemplaren van de pick-up op in zijn wagenpark. En in 2016 werden er zelfs nog meer aangeschaft.

Nu komt Volkswagen met een vernieuwde uitvoering van de Amarok, welke nóg sterker en nóg stoerder is. Voor ons dus een uitgelezen kans om deze auto voor jullie te testen.

Een lengte van maar liefst 5,63 meter

Wij reden de verlengde Dubbele Cabine in de Highline uitvoering, met een lengte van maar liefst 5,63 meter. En dit merk je wanneer je naar de supermarkt gaat om boodschappen te doen en op zoek bent naar een geschikte parkeerplek.

Van de duidelijke achteruitrijcamera en parkeersensoren maakten we dan ook dankbaar gebruik. Voordeel van de 3 m2 laadruimte is dan wel dat je genoeg kratten bier kwijt kunt. Uiteraard is de Amarok niet bedoeld als boodschappenwagentje voor de vrouw, maar voor de stoere grondwerkers, tuinders, bouwprofessionals, hoveniers of andersoortige zwaar werk-branches waar ‘een beetje meer’ vaak absolute noodzaak is.

Toch ervaarden we op de weg niet dat we in een auto van dit kaliber reden. Door de hoge zitpositie is het overzicht rondom de auto prima. De elektrisch verstelbare stoelen zijn in 14 richtingen verstelbaar en zitten heerlijk. En met de kou van de afgelopen dagen was de elektrische stoelverwarming een welkome luxe.

Ook op de driepersoons achterbank is het zitcomfort prima. Wanneer de bestuurder en passagier geen achteroverliggende positie innemen, heb je ook achterin voldoende beenruimte.

De 3.0 liter TDI V6 motor

Met het vermogen zit het ook goed. Waar auto’s tegenwoordig steeds meer uitgerust worden met kleinere en zuinigere motoren, legt Volkswagen in hun vernieuwde premium pick-up standaard een 3.0 liter TDI V6 motor. Het blok levert 225 pk, waarbij er met een optionele overboostfunctie het vermogen nog eens met 25 pk kan worden verhoogd. Desondanks beweren ze de zuinigste te zijn in het segment.

Het rijden met de 8-traps automaat is zeer relaxed. In de 8e versnelling ligt het toerental laag, wat het brandstofverbruik ten goede komt. Bij het intrappen van het gaspedaal schakelt de automaat netjes terug en geeft het blok hoog in de toeren een mooi brullend geluid. Zeker wanneer we in de sport stand reden, was het inhalen geen probleem. Desgewenst kan er met de flippers op het stuur nog handmatig teruggeschakeld worden.

Uiteraard komt dit het brandstofverbruik niet ten goede, maar wanneer we bij een woon/werk rit over provinciale- en snelwegen reden kwamen we toch op een gemiddelde van 1 op 10 uit. Iets wat we vrij netjes vinden voor een auto van 2279 kilogram.

Is er dan niets anders dan lof? Niet helemaal. Wat op viel was de starre achteras. Zeker wanneer er met een lege achterbak gereden wordt, merk je dat deze wat hoog op de wielen staat en de bladvering nogal wat springerig is bij het passeren van bijvoorbeeld een verkeersdrempel of op een slecht wegdek. Ook de stuurbekrachtiging laat bij lage snelheden merken dat je met een iets zwaardere auto te maken hebt. Toch ligt de Amarok met de permanente 4MOTION vierwielaandrijving goed op de weg en is het nemen van bochten op hogere snelheid geen probleem.

Wanneer wel en wanneer niet bmp-plichtig?

Dan nog de prijs. Volkswagen levert de nieuwe Amarok in drie carrosserievarianten, allen met dezelfde vierdeurs cabine. De Plus Cabine heeft geen achterbank en is voorzien van een tussenwand achter de voorstoelen. Deze is niet bpm plichtig en is voor de consument verkrijgbaar vanaf 55.268 euro.

De Dubbele Cabine (dus met een driepersoon achterbank) is wel bpm-plichtig, waardoor de vanaf-prijs direct fors stijgt naar 87.074 euro. Hierop heeft de importeur echter bedacht de laadbak met 31 centimeter te verlengen. Hierdoor vervalt weer de bpm-verplichting en is deze verkrijgbaar vanaf 63.679 euro.