Cars & Bikes

Gereden: Nissan GT-R 2017 met 570 pk

Als er één auto met een cult status is, is het wel de Nissan GT-R. De GT-R (R-35) werd dan ook in 2007 voor het eerst onthuld en kreeg na de eerste ervaringen al snel de stempel “Godzilla” toen hij werkelijk alles, van Ferrari`s tot Porsches, verslond qua prestaties. Sindsdien heeft Nissan regelmatig verbeteringen toegepast aan deze o zo snelle auto.

Dat brengt ons ondertussen bij Model Year 2017. Ja, de nieuwe GT-R is volwassen geworden. Waar de prestaties nooit tegenvielen is de nieuwe GT-R een stuk verfijnder dan zijn voorganger.

POV filmpje waarbij we de 319 km/u aantikken

Watch on YouTube

Met een kleine boost in vermogen van 550 naar 570 pk en wat extra koppel hebben we het pas over het begin van de vele aanpassingen van het nieuwe model. De grootste upgrade sinds de lancering.

Zo brengt het nieuwe model het vermogen, onder andere door een verfijning van de 6 traps automaat, soepeler en over een grotere rpm-range over dan het vorig model. Er is ook een titanium uitlaatsysteem toegevoegd, die iets meer geluid maakt en waarbij je de kleppen open en dicht kan zetten.

Interieur

Maar, de plek waar de GT-R misschien wel de grootste stappen gemaakt heeft: het interieur! Ja we zeiden het al, de Nissan GT-R is volwassen geworden, en doet zijn GT letters meer eer aan dan ooit tevoren.

Zo is er nu “active noise canceling” aanwezig en zijn er extra isolaties en tweaks aangebracht om wat meer rust in de cabine te brengen. Dat niet alleen, ook de kwaliteit van het interieur heeft grote stappen gemaakt. Zo zijn de stoelen comfortabeler, is het dashboard overzichtelijker met minder knoppen, heeft het multimedia systeem een upgrade gekregen en worden er meer luxere materialen als leer gebruikt om een meer premium feel te geven. Iets wat helemaal gelukt is.

Exterieur

Aan de buitenkant heeft Nissan er alles aan gedaan om de auto nog meer aerodynamische te maken en om kleine disrupties, die op grote snelheden tot wat trillingen konden zorgen, eruit te halen. Met wat design features van de NISMO variant oogt de auto ook een stuk agressiever en mooier!


Ervaring

Maar hoe is het dan om door Duitsland te knallen in deze Godzilla? Tja, het filmpje zegt genoeg, de auto is bloed, bloed snel. Het nieuwe model schiet in 2.8 seconden naar de 100 en heeft een theoretische topsnelheid van 315 km/u, toch wisten wij (op de teller) de 319 km/u aan te tikken. Met de verbeteringen merk je juist op hoge snelheid hoeveel stabieler de nieuwe GT-R is vergeleken met zijn voorgangers. De auto geeft je een bonk vertrouwen, iets waar de GT-R bekend om staat.

Ook op lagere snelheden is de GT-R een stuk comfortabeler geworden, zo is bij het nieuwe model de vering wat zachter en minder stug gemaakt in normale modus, zonder de wegligging te verminderen. En ja, het blijft je keer op keer verbazen hoe makkelijk de GT-R al zijn vermogen continue kwijt kan op het wegdek. GT-R, can’t wait till we meet again!