Cars & Bikes

Gereden: de BMW 740e iPerformance

Onze eerste BMW test en niet zo maar één, we beginnen gelijk met het vlaggenschip van BMW – de 7 serie. Specifieker; de BMW 740e iPerformance in een – als wij het zelf mogen zeggen – heerlijke spec! Zijn het alleen de looks die het hem deden? Nee, dit is toch wel één van de fijnere all-round auto’s die wij gereden hebben.

Whats under the hood?

De “iPerformance” geeft het al een beetje weg. Het iPerformance label laat weten dat we hier te maken hebben met een hybride aandrijving van een benzinemotor gecombineerd met een elektromotor. De tweeliter viercilinder met twee turbo’s levert een vermogen van 258 pk, de elektromotor levert op zichzelf 113 pk – gecombineerd levert dit een maximaal vermogen op van 326 pk en 500 Nm koppel – niet slecht!


Met een leeggewicht van bijna 2000 kg zoeft de BMW 740e iPerformance toch in 5,4 seconden naar de 100, iets waar de elektromotor ( die 250 Nm levert vanaf 0 toeren) goed aan meewerkt. Deze samenwerking zorgt voor een erg soepele acceleratie, je hebt door de “rust” van het blok bijna niet door hoe snel je je wel niet in de 100+ snelheden begeeft. En dit is niet de enige situatie waarbij de elektromotor zijn steentje bijdraagt: heb jij genoeg juice in je batterypack – van 9,2 kWh – dan geeft deze ook veel rust in de auto bij ontspannen optrekken en lage snelheden, iets wat nog meer een gevoel van luxe geeft wanneer je geniet van het uiterst comfortabele en knuffelende interieur.


Het verbruik is erg afhankelijk van in hoeverre jij zorgt dat je batterij opgeladen is. Wanneer wij zuinig reden met zoveel mogelijk elektrische hulp kwamen wij gemiddeld op zo’n 1 op 20 uit, zonder toch snel op 1 op 10/11. De 9,2 kWh gaat vrij rap leeg, hier staat tegenover dat in de modus battery control deze ook relatief vlot oplaad door gebruik te maken van het afremmen op de motor en het remmen om stroom op te wekken.

De looks

Zoals we al eerder zeiden, wij zijn helemaal fan van de spec van deze BMW 740e iPerformance! Zeker wanneer je van plan bent zelf achter het stuur te kruipen en hem niet als chauffeursauto hebt, geven het M-sportpakket, de 20 inch lichtmetalen velgen en het hoogglans shadowline-pakket de auto een erg stoere look! De lak ‘Rubinschwarz metallic’ doet je af en toe verrassen wanneer het zonlicht of de straatverlichting de auto een donker rode gloed doet geven. Toch net even een finishing touche die wij erg kunnen waarderen.

Heerlijk vertoeven

Zoals menigeen zal verwachten is het interieur van de BMW 740e iPerformance een heerlijke plek om in te vertoeven. De stoelen zitten top en zijn van alle gemakken voorzien, denk hierbij aan ventilatie/koeling, stoelverwarming en een massagestand. Ja, alle 4 de zitplekken in deze limousine beschikken over al deze opties. Wel is de massagefunctie ook op zijn sterkste stand wel wat mild – als we dan toch iets te klagen moeten hebben.

Qua ruimte is de 7 serie prettig, toch hadden we wel iets meer beenruimte verwacht. Wanneer een van ons, die 1.92 is achter zichzelf zou gaan zitten is de beenruimte wat beperkt. Tja, ben je van plan vaak achterin te zitten schuif je uiteraard de passagiersstoel rechtsvoor gewoon lekker naar voren of – je besteld er nog wat centimeters bij en gaat voor de L(ong) variant.


De LED-verlichting rondom, die makkelijk qua kleur aan te passen is in het infotainment systeem, geeft de auto een aardige wow-factor en is erg goed gedaan. Zeker in de nachtelijke uurtjes zorgt dit voor een boost aan sfeer.

Als ergens niet op bespaard is, is het wel het Daimond Surround Sound systeem van Bowers & Wilkens, een premium audiomerk waar we niet al te lang geleden nog op bezoek zijn geweest. Een optie van 4750,- euro, maar daar krijg je een geweldige geluidsbeleving voor terug. Het maakt niet uit hoe luid je de muziek door de cabine knalt, verstoort geluid zal je niet horen… kraak en kraak helder.

Het infotainment systeem van BMW genaamd iDrive werkt zeer prettig en voelt erg snel vertrouwd aan. Het werkt intuïtief en snel… tja wat kunnen we hier verder over zeggen? Het doet wat je van een goed infotainment systeem verwacht.

Weggedrag

De BMW 740e iPerformance rijdt erg comfortabel en nodigt ook uit om zo te rijden. De luchtvering zorgt voor een fijn kussen om op te zweven. Ja je kan alles wat sportiever zetten, iets wat je zeker merkt, maar de 7 serie is niet gemaakt om door hoeken te smijten, ook al is dit iets wat ‘m nog aardig goed afgaat ondanks z’n gewicht. Op de snelweg blijft de auto ook op grotere snelheden heerlijk comfortabel, 180 voelt alsnog veel comfortabeler en rustiger aan dan 100 in de meeste normale auto’s. Ook beschikt de auto over vierwiel besturing wat er voor zorgt dat de draaicirkel bij lage snelheden kleiner word gemaakt, doordat de achterwielen tegensturen. Bij hoge snelheden maakt het de auto meer stabiel door de achterwielen iets mee te laten sturen.

Wat vinden wij er nou van?

Eigenlijk hebben we het helemaal in het begin al gezegd, wat een fijne allround auto is dit. Of je nu zelf lekker achter het stuur kruipt of je even rond wil laten chauffeuren, zeer comfortabel wilt cruisen of juist vlotter van a naar b wil vliegen, wilt genieten van de rust in de cabine of juist je favoriete tunes over de speakers wilt blazen, deze BMW bediend je op alle wenken! Het comfort en de rust is iets wat je erg waardeert en de power van de viercilinder – iets waar we van tevoren een beetje sceptisch over waren voor zo’n grote auto – valt helemaal niet tegen. Zeker niet in combinatie met de elektromotor. Door de wat kleine capaciteit van de batterij zal deze het niet op lange ritten helemaal uitzingen, mocht je hier veel waarde aan hechten komt de elektromotor toch het best tot zijn recht bij de kortere stukken. Het interieur is helemaal van deze tijd en het iDrive systeem werkt zeer prettig, ook achterin ben je van alle gemakken voorzien en is dan ook een plek waar je af en toe echt plaats moet nemen om de auto nog meer te gaan waarderen.

Nu zijn jullie vast nog nieuwsgierig naar een niet geheel onbelangrijk punt… de prijs! De BMW 740e iPerformance zoals wij hem reden heeft een prijskaartje van net geen 160.000,-  euro inclusief BTW en BPM, let wel, deze is aangekleed met meer dan 50.000 euro. Een voordeel, je betaald door de lage uitstoot maar 3466,- euro aan BPM!