Ford en Red Bull vestigen haast onverbreekbaar record op de Nürburgring
Deze bus is nou niet bepaald je standaard bestelwagen. Met een vermogen van 2000 pk en alles ontworpen voor snelheid is dit een racemonster XXL. Dat heeft Ford samen met Red Bull bewezen door een bizar snelle tijd neer te zetten op de Nürburgring in deze Ford SuperVan 4.2.
De snelste bus ooit op de Nürburgring
Deze Ford Transit is niet de doorsnee verhuisbus, maar een wagen met een absurde 2.000 pk onder de kap. Dankzij coureur Romain Dumas raasde deze elektrische krachtpatser in een onvoorstelbare 6:48.393 minuten over de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring. Ter vergelijking: dat is sneller dan een Porsche 911 GT3 RS, een Corvette ZR1, en zelfs Ford’s eigen Mustang GTD. Dit zijn allemaal pure sportwagens die je eerder verwacht te zien knallen op dit circuit. De Ford SuperVan 4.2 is nu de snelste bestelbus ooit op de ‘Ring’. Het staat zelfs in de top 10 van álle voertuigen die het circuit ooit reden. De bizarre combinatie van bestelwagenlooks en brute EV-prestaties draait al je verwachtingen binnenstebuiten. Liefhebbers van bizarre records: dit is smullen.
Van Top Gear grap naar serieus eerbetoon: Sabine Schmitz en de Ford Transit legende
Het idee voor deze krankzinnige recordpoging ontstond door een legendarisch Top Gear-moment. Nürburgring-koningin Sabine Schmitz claimde ooit dat ze sneller rond het circuit kon knallen in een Ford Transit dan Jeremy Clarkson in een Jaguar. Daarmee werd het zaadje geplant bij Ford Performance. Zij wilden het onmogelijke toch maar gewoon doen. De recordronde met de SuperVan 4.2 is dan ook een ode aan de inmiddels overleden Sabine. Ford eert haar legacy door een busje te bouwen dat de traditie respecteert. En met compleet nieuwe technologie blaast deze de concurrentie weg.
Lees ook: Ondanks een vermogen van $ 300 miljoen rijdt Lady Gaga nog steeds in haar Ford van $ 20k.
De Ford SuperVan 4.2 is geen gewone Transit
De allereerste SuperVan stamt uit de jaren 70. De vierde generatie (nu 4.2) is een compleet op maat gebouwde elektrische racewagen. Alleen het uiterlijk doet nog vermoeden dat deze machine ooit als Transit begon. Qua techniek zit hij ramvol: vier elektromotoren, lichtgewicht carrosserie en agressieve aerodynamica. Ook dikke slicks maken hem zo’n beetje de bonte hond onder bestelwagens.
Opvallend detail: de SuperVan 4.2 gebruikt echte raceslicks en geen straatbanden, en het is dan ook geen productievoertuig. Dat verklaart waarom hij Ferrari’s, Porsches en co. soms belachelijk makkelijk uit het zicht rijdt. Bekijk onderstaand de beelden van deze indrukwekkende Ford SuperVan 4.2.