Terwijl Ferrari wel zijn langste tijd heeft gehad als toonaangevend team in de Formule 1, krijgt men ook op een heel ander vlak met tegenvallers te maken. Grote schuldige is de zoon van Sir Jack Brabham. Die naam zal je wellicht niks zeggen, maar de beste man was een getalenteerde coureur en schreef geschiedenis door driemaal het wereldkampioenschap Formule 1 in de wacht te slepen. Zijn zoon gooit het inmiddels over een andere boeg en lanceert een ‘street legal’ sportwagen waarmee hij Ferrari het nakijken geeft.

Brabham is de concurrent van Ferrari

Van Australië mag je veel verwachten. Denk aan goede muziek (INXS), knappe vrouwen (Miranda Kerr) en uiteraard de kangaroo. Een subliem vormgegeven sportwagen a la Ferrari is dan wellicht het laatste wat je verwacht van ‘down under’. De verassing was dat ook groot tot Brabham Jr. zijn Brabham BT62R presenteerde. Met een nette 700 pk onder de motorkap en een gewicht van slechts 972 kilo is het een zeer mooie en bijzondere verschijning.

ferrari

700 pk in de Brabham BT62R

Het bijzondere aan de wagen is dat het nog het meeste lijkt op een ‘gewone’ racewagen. Daar is niks aan gelogen. De eerste wagen van Brabham was dan ook een racewagen. Destijds kon je met een speciaal pakket en wat vakkundig prutswerk de wagen op kenteken zetten. Met de komst van de Brabham BT62R is dat pakket niet meer nodig en kun je zo wegrijden. De ‘R’ in de naam slaat dus op ‘road’ en verder is er eigenlijk weinig verschil met de BT62.

V8 motor met een vriendelijke afstelling

Onder de motorkap vinden echter wel iets interessants: een turboloze 5,4 liter V8 motor. Diezelfde V8 treffen we ook aan in andere variaties van het model, de Competition en de Ultimate Track. Het grote verschil is dat de Brabham BT62R naast een afwijkend uitlaatsysteem, ook een minder agressieve motorafstelling heeft. Dat alles zorgt ervoor dat je niet het gevoel hebt in een racewagen te zitten. Kortom, Brabham beloofd een comfortabel rit. Debet daaraan is de airco en de achteruitrijcamera. Nog leuker: de wagen is voorzien van een lift aan de voorzijde zodat je de onderkant niet hoeft te beschadigen als je op hoge snelheid over een verkeersdrempel rijdt.

Bron: AD