Cars & Bikes

De nieuwe Ferrari SF90 Stradale is de meest krachtige Ferrari ooit

Ferrari SF90 Stradale

We hebben groot nieuws vanuit de autowereld. Ferrari heeft namelijk haar nieuwe bolide gepresenteerd en dit is de meest krachtige Ferrari ooit: de Ferrari SF90 Stradele met een hint naar Scuderia Ferrari.

Ferrari SF90 Stradale

Ferrari voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de rijke historie van het merk met de introductie van zijn eerste serieproductie PHEV: de Ferrari SF90 Stradale. Het is voor het eerst dat Ferrari een V8 als absoluut topmodel heeft. De bolide is op alle fronten extreem en levert een voor een productieauto ongeëvenaard vermogen. Dit paradepaardje beschikt over 1.000 pk, een gewichtvermogenverhouding van 1,57 kg/pk en 390 kg aan neerwaartse druk bij 250 kilometer per uur. De topsnelheid van dit beest ligt rond 340 kilometer per uur.

Elektromotoren

De nieuwe 90o V8 turbomotor beschikt over 780 pk en dat is het hoogste vermogen ooit voor een achtcilinder in de geschiedenis van Ferrari. De overige 220 pk komt voort uit drie elektromotoren. Zij hebben daar een MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic) voor gebruikt, die normaal gesproken in de Formule 1 wordt gebruikt. Deze bevindt zich tussen de verbrandingsmotor en de nieuwe 8-traps transmissie met dubbele koppeling op de achteras. De overige elektromotoren bevinden zich op de vooras.

De prestaties van deze Ferrari zijn simpelweg ongekend. Qua trekkracht is ie goed voor 800 Nm, met een tijdelijke overboost van zelfs 900 Nm. Het is de eerste sportwagen van Ferrari met 4WD, zodat het indrukwekkende vermogen van de hybride aandrijflijn maximaal naar het asfalt kan worden doorvertaald. Dit zorgt ervoor dat deze schoonheid binnen 2,5 seconden de 100 kilometer per uur aantikt. De 200 kilometer per uur tikt ie aan binnen 6,7 seconden!

Rijstanden eManettino

Dankzij de twee voorste elektromotoren kan de wagen ook volledig elektrisch rijden. Dit kan maximaal 25 kilometer, maar met een topsnelheid van 135 kilometer per uur. Dankzij de eManettino op het stuur beschikt de auto over 4 verschillende rijstanden.

  • eDrive: de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld en de aandrijving is geheel elektrisch via de elektromotoren op de vooras.
  • Hybrid: dit is de standaard rijstand wanneer de auto wordt gestart, waarbij de nadruk ligt op efficiency. Wanneer nodig wordt de V8 uitgeschakeld, maar desgewenst is ook het volledige, gecombineerde vermogen van de V8 en de drie elektromotoren voorhanden.
  • Performance: in deze stand blijft de V8 altijd actief, omdat de prioriteit meer ligt op het opladen van de batterij dan op efficiency. Daarmee is het volledige vermogen altijd en direct beschikbaar.
  • Qualify: in deze setting beschikt de auto over het maximale vermogen, waarbij de elektromotoren hun maximale potentieel (162 kW) benutten.

Meer weten over de schitterende Ferrari SF90 Stradale? Check dan even SF90stradale.com!