Ongeveer een kwart van de Grands Prix in 2022 is achter ons. Tijd voor een analyse. Hoe staan Max Verstappen en Red Bull Racing tegenover Ferrari en Charles Leclerc in de titelstrijd? De laatstgenoemden kenden een droomstart. Red Bull, daarentegen, een ongelukkig begin. Maar het team van Verstappen herpakt zich en vindt momentum. Dit is waarom Ferrari zich zorgen moet maken in de oplaaiende ontwikkelingsstrijd.

Kan Ferrari Red Bull bijbenen in de ontwikkelingsoorlog?

Ferrari staat op scherp. Na een uitstekende start van het seizoen is de echte beproeving aanstaande. Want waar enerzijds teambaas Mattia Binotto roept dat de directe concurrent al door ruim 75 procent van het toegestane budget heen is, ligt het voordeel daarmee niettemin in de handen van de energiedrankjesfabrikant. Intussen beweert Red Bull-teambaas Christian Horner het tegendeel: het toegestane budget is verre van op. Voorbij het sturen van de publiekelijke opinie, rust bovenal één hoofdvraag: kan de Prancing Horse Red Bull bijbenen in de ontketende ontwikkelingsoorlog? Elke verloren race is één teveel nu Red Bull op stoom komt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Mega-start van Ferrari een valse start?

Ferrari trapte het jaar beresterk af, mede dankzij de sterk ogende motor. Maar is het echt een ontketende raket? Ja en nee. De motor, die vroeg de performance van bijvoorbeeld Haas, maar ook Alfa Romeo, verbloemde, is inmiddels teruggeschroefd vanwege betrouwbaarheidsproblemen. Hoeveel teruggeschroefd? Wij weten het niet. Maar een soortgelijke performance als de concurrerende motoren is aannemelijk, in ieder geval voor nu. 

Ferrari ziet intussen dat Red Bull meer snelheid vindt in de langzamere bochten. En dat is na de vliegende start van Ferrari een aardige domper voor de Tifosi, aangezien het team in dat opzicht tot voor kort het voordeel had. Het telt namelijk mee bovenop een ander voordeel van de RB18: de snelheid op rechte stukken.

Het gebrek aan topsnelheid van de Ferrari’s tegenover Red Bull is niet enkel een kwestie van een teruggeschroefde motor, maar ook omdat Ferrari (noodgedwongen) meer downforce genereert met de auto. Het ziet er daardoor naar uit dat het auto-ontwerp niet dusdanig sterk is nu, dat de dip in paardenkracht gecompenseerd kan worden door met minder downforce te rijden. Red Bull lijkt daardoor, ondanks een dramatische start, succesvol het offensief te hebben geopend. Het is aan Ferrari om te antwoorden en intussen neemt de druk toe.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Waarom Ferrari zich zorgen moet maken: de ontwikkelingsoorlog in 2022 laat weinig misstappen toe

Omdat alle teams praktisch ‘blind’ in 2022 stapten vanwege de nieuwe reglementen, kon niemand echt afkijken bij een ander. Als wij het in dat opzicht over de gelegde basis hebben, hoe de auto ‘kaal’ werkt, dan is deze simpele versie hét fundament. Het is iets waaraan je weinig grondig verandert. En als die verre van ideaal is, des te meer met een budgetplafond die ontwikkelingen in een seizoen beperkt, dan ben je als team des te meer afhankelijk van die gelegde basis. 

Je gaat immers niet naar de tekentafel terug om de funderingen van je huis opnieuw te tekenen, als het betekent dat je de rest eruit moet slopen. Dat is niet alleen tijdrovend, maar ook te duur binnen deze reglementen. Een schoon voorbeeld is Mercedes, ze kunnen dit seizoen niet weer met miljoenen gooien om in no-time een andere ontwikkelingsrichting in te slaan.

Grand Prix van Spanje uitstekende meter  in titelstrijd tussen Ferrari en Red Bull

Waarom dit relevant is? Het schetst een kader, één waarmee de teams het echt moeten doen. En ondanks dat Ferrari vooraan meedoet, ligt het initiatief bij Red Bull momenteel. De Grand Prix van Spanje, mede dankzij de diversiteit aan types bochten, zal daardoor waardevol zijn om de verhoudingen opnieuw te peilen – des te meer omdat hier in de winter getest is en teams terabytes aan data bezitten. 

Denken jullie dat Ferrari het aflegt in de titelstrijd als het om de ontwikkeling van de auto gaat? Of zal die Ferrari-motor toch de bepalende troef blijken, zodra die weer opengeschroefd mag?