De competitie moest slikken. Ferrari opende dit Formule 1-seizoen met iets wat op een onevenaarbare troef leek: een gloednieuwe motor volgens een nieuwe ontwerpfilosofie. Intussen ziet het ernaar uit dat de eerste indruk niet het complete verhaal vertelde. De Ferrari-motor is niet zo sterk en betrouwbaar als men vermoedde.

Ferrari-motor minder betrouwbaar na vliegende start

Want wat gingen die door Ferrari aangedreven F1-bolides toch rap in de openingsraces. Opeens deden Haas F1 en Alfa Romeo (weer volop) mee voor de punten. Ongetwijfeld was dat deels te danken aan hun eigen inzet en de auto, maar dat de door Mercedes aangedreven teams kortstondig zoek gereden werden, tekende een opvallend contrast.

Vijf races later en dat beeld is veranderd. Ook wagens met een Mercedes-motor achterin doen mee voor punten en de vroege opmars van de Ferrari-klanten levert qua resultaten toch wel momentum in. En Ferrari zelf? Het besluit om met extra downforce voor meer wendbaarheid in de bochten te zorgen, levert een voelbaar compromis op in opzicht van snelheid op rechte stukken. Dusdanig zelfs dat kampioenschapsleider Charles Leclerc het moest afleggen van de Honda-Red Bull motor van Max Verstappen in de afgelopen races.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari)

Mercedes: ‘Ferrari zal echt meer dan drie verbrandingsmotoren nodig hebben in 2022’

Maar waarom? De betrouwbaarheid van de nieuwe Ferrari-motor laat nog te wensen over, meldt het gerespecteerde Duitse medium AMuS. Charles Leclerc en zijn teamgenoot Carlos Sainz arriveerden in Miami namelijk al met hun tweede ontbrandingsmotor. Hetzelfde geldt voor de klantenteams. En dat is opvallend vroeg. Het medium meldt daarbij dat het team de toestemming kreeg om enkele aanpassingen door te voeren aan deze ‘PU2’. Bij hoge uitzondering mag dat namelijk, met name als er sprake is van betrouwbaarheidsproblemen.

Teams mogen per seizoen drie verbrandingsmotoren gebruiken zonder dat het resulteert in een gridstraf. Ondanks dat Ferrari-teambaas Mattia Binotto onderstreept dat deze voorzorgsmaatregelen vooral gelden omdat betrouwbaarheid handhaven op de eerste plek komt, meldden ingenieurs van Mercedes tegenover AMuS juist dat het voor Ferrari (en cohorten) onmogelijk zal zijn om dit seizoen uit te rijden met drie verbrandingsmotoren als de wissel nu al plaatsvindt. 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari)

Hebben wij de ware kracht van de Ferrari-motor nog niet gezien in 2022 of lijkt de vroege troef nu alweer op een ware flater? Wat denken jullie?