150 kilometer per uur in Tsjechië

Tsjechië drukt als eerste EU-land het gaspedaal extra diep in op de snelweg, maar dat gebeurt niet zomaar overal. De test gaat van start op een nieuw en lekker recht stuk van de D3, een snelweg tussen Praag en de Oostenrijkse grens: precies 50 kilometer snelweg zonder gekke bochten of lappen oud asfalt. Maar 150 kilometer per uur geldt voorlopig niet als standaard, er komen namelijk high-tech variabele verkeersborden langs de weg te staan die precies vertellen hoe hard je mag. Zin in plankgas? Alleen als het weer meewerkt en het lekker rustig is op de weg, staat die felgroene 150 op het bord. Regent het, sneeuwt het, of loopt het vol? Dan ben je snel terug op de vertrouwde 130 of minder. Tsjechië tikt 2,2 miljoen euro af voor deze technische upgrade en verwacht de start rond september/oktober 2025.

Waarom Tsjechië graag sneller wil

Even historisch: de huidige limiet in Tsjechië is 130 km/u, een standvastig getal sinds 1997 (toen ging hij van 120 naar 130), waar we in Nederland natuurlijk ook mee bekend zijn. Maar veiligheid, doorstroming en (jazeker) rijplezier staan tegenwoordig allemaal stevig op de agenda. Het experiment draait om meer dan alleen beleving van snelheid: Tsjechië wil weten wat het écht oplevert. Gaan forenzen stukken sneller naar hun werk? Wordt de snelweg gevaarlijker, of werkt het nieuwe systeem met slimme borden juist als een verkeerspolitieagent met supersensoren?

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Op deze Nederlandse snelweg moet je binnenkort tol betalen.

Op de achtergrond loert de eeuwige discussie over CO₂-uitstoot – Oostenrijk probeerde een verhoging naar 140 km/u en trapte terug vanwege het milieu. En terwijl Nederland en België juist omlaag willen gaan naar 100 of 120 overdag, zegt Tsjechië basically: ‘laten we het proberen, maar dan slim en gecontroleerd’.

Wat betekent dit voor de Europese snelwegstrijd?

Geen land binnen de EU heeft tot nu toe die magische 150 aangetikt – behalve natuurlijk het fameuze ‘vrije rijden’ op sommige stukken Duitse Autobahn, maar dat krijgt steeds meer kritiek. De actie van Tsjechië is dus een echte breuk met de trend: terwijl iedereen zuiniger en veiliger wil, test dit land hoe een hogere snelheid past in een moderne Europese samenleving. En spannend: pakt het goed uit qua files en veiligheid? Dan lonkt uitbreiding naar andere snelwegen, zoals de D1 of D11, en wordt het misschien zelfs een nieuw EU-exportproduct. Rij jij binnenkort op de cruise control op 150 kilometer per uur langs Praag? Wie weet, Tsjechië maakt het alvast een toekomsttest waard!