Een beetje cafeïne is vaak handig als je jezelf van een korte boost wil voorzien. Vaak is dit op het werk of thuis, soms is het een ongewenst bij-effect van je kop koffie. Maar feit is dat cafeïne je actiever maakt voor een korte periode. En in die tijd kun je misschien ook wel harder sporten. Maar wat is het effect van cafeïne dan op het gebied van sporten?

Het effect van cafeïne op sporten

Cafeïne is de stof die je vindt in cola, koffie of energiedrank. Ook is het te krijgen in pillen en zit het vaak in pre-workoutpoeder. Het geeft je een energieboost, maar bij teveel van de stof in je lichaam kan je hoofdpijn, hartkloppingen en slapeloze nachten krijgen. Sommige mensen gebruiken het om beter te kunnen sporten, omdat ze dan actiever zijn. Zo hebben ze meer energie om in hun training te stoppen en kunnen ze zwaarder trainen. Maar heeft het effect van cafeïne wel zin tijdens het sporten?

Het is inderdaad zo dat je met behulp van cafeïne tijdelijk zwaarder kunt trainen. Vooral als het gaat om krachttraining kun je een korte periode meer kracht gebruiken. Je spieren kunnen er meer glycogeen door gebruiken, wat een brandstof is. Dit is echter gelijk voorbij als het effect van cafeïne vermindert en vervolgens kom je zelfs even in een dipje terecht.

effect van cafeïne

Nadelen bij het sporten

Los van dat het effect van cafeïne maar van korte duur is, heb je er niet altijd wat aan om een cafeïnepil, kop koffie of pre-workout met cafeïne te nemen. Je lichaam raakt namelijk gewend aan de werking van de stof dus als je normaal gesproken veel koffie drinkt zul je minder effect merken. Leef je voornamelijk zonder cafeïne, behalve bij het sporten, dan zul je meer effect voelen. Zelfs dan kan je lichaam er nog aan wennen en neemt het effect in de loop van de tijd af. Bovendien is een negatief effect van cafeïne dat je er slecht door kunt slapen. Sowieso is een teveel ervan niet goed voor je en kun je er nog meer nadelige effecten van ondervinden.

Al met al is het effect van cafeïne stimulerend als het gaat om sportieve prestaties. Het zit niet voor niks in pre-workoutpoeder. Zeker als je door één zware training heen wil komen is het effect positief, op de langere termijn zal je lichaam er toch aan gewend raken. Pas ook op dat je niet teveel neemt, want dan wegen de (sportieve) voordelen niet meer op tegen de nadelen.