Cars & Bikes

De enige e-bike met gezichtsherkenning: Rayvolt X One

ebike

Ben je op zoek naar een degelijke e-bike met een groot onderscheidend vermogen, dan is dat vaak geen probleem. Talloze modellen verschijnen op de markt die net even anders zijn dan de massa. Het probleem is vaak dat bestaande extra’s worden uitgebreid. Een regeneratieve accu, een grotere actieradius, noem het maar op. Echt uniek is het dus niet. Die beperkte innovatie zorgt ervoor dat één e-bike wel opvalt: de Rayvolt X One. Deze combineert een extreem futuristisch design met een duurzame motor. Als klap op de vuurpijl is de elektrische fiets ook nog eens voorzien van gezichtsherkenning.

De e-bike die zichzelf oplaadt

Een regeneratieve accu is niet nieuw, maar handig is het wel. Het maakt de e-bike net even iets duurzamer. Zo wordt de accu tijdens het remmen bijgeladen waardoor je in theorie de actieradius vergroot. Dat is mooi, maar met enkel flink remmen ga je die accu natuurlijk nooit volledig opladen. Slim als ze zijn, hebben de jongens van XOne een extra foefje bedacht: als je tijdens een afdaling achteruit trapt, wordt de accu ook opgeladen. Natuurlijk zul je ook hiermee de accu nooit tot 100% opladen, maar alle beetjes helpen. Die ouderwetse stekker zul je dus nog steeds nodig hebben om de ebike op te laden, maar dit futuristische model maakt het je wel een stukje makkelijker.

Automatische verlichting

Nog leuker: de verlichting wordt automatisch geactiveerd. De verlichting aan zowel de voor- als achterzijde is netjes in het frame verwerkt. Het voordeel: de verlichting draait netjes mee met de rijrichting. Ook aan de richtingaanwijzers is gedacht: deze kunnen zowel handmatig als automatisch worden bediend. Voor de handmatige bediening maak je gewoon gebruik van de schakelaars die netjes aan het uiteinde van het stuur zijn weggewerkt.

Lichtgewicht frame

Net als veel andere e-bikes, heeft ook de Rayvolt X One een frame van aluminium composiet. Dat zorgt ervoor dat de bike lekker draagbaar is. In de schuine buis van het frame is de accu van 48 volt / 16Ah verstopt. Deze accu is goed voor een actieradius van zo’n 75 kilometer. Dat lijkt ons ruim voldoende voor je dagelijks gebruik. In de standaard uitvoering is de elektrische fiets voorzien van vijf versnellingen. Mocht dat niet voldoende zijn, kies dan voor een upgrade zodat je twee extra versnelling tot je beschikking hebt. Eerlijkheidshalve moeten we wel zeggen dat die twee extra versnellingen weinig meerwaarde hebben, veel harder zul er immers niet mee gaan.

Voor de liefhebbers van Android is de X One extra interessant: het bedieningsdisplay draait namelijk op het Android besturingssysteem. Hiermee beschik je (en dat maakt deze bike wel héél tof) dus ook over gezichtsherkenning waarmee je de fiets eenvoudig op slot kunt zetten en kunt ontgrendelen. Via het bedieningspaneel kun je ook je persoonlijk instellingen aanpassen. Zo bepaal je zelf wat de maximale snelheid moet zijn en hoe snel je wilt kunnen accelereren. De e-bike is daarnaast voorzien van een voice-gestuurde handsfree gps-navigatie. Kortom, bij alles is aandacht voor de veiligheid.

Inclusief korting kost de ebike 2000 dollar

Het gebruik van lichte materialen zorgt ervoor dat het totale gewicht van de e-bike relatief laag blijft. Dat wil niet zeggen dat het niets weegt: het standaardmodel weegt nog altijd zo’n 20 kilo. Klinkt goed, maar zoals altijd is de prijs minstens zo belangrijk. De bike wordt in ieder geval geïntroduceerd via de crowdfunding-website IndieGoGo. Dat betekent dat de prijs in dollar wordt aangegeven én dat je de elektrische fiets nu met korting kunt aanschaffen. De basis uitvoering moet inclusief korting zal 2000 dollar kosten. Dat is een hoop geld, maar dan heb je aanstaande juni wel dit toffe ding voor de deur staan. Voor de echte futuristische e-bike freak zal de prijs overigens geen belemmering zijn maar heb je liever iets minder geavanceerd én goedkoper? Check dan de elektrische fiets die bol.com in de aanbieding heeft.

Bron: Xone