Cars & Bikes

Wat zijn de duurste onderdelen van een Formule 1-auto?

Deze duels kunnen we in 2024 in de Formule 1 verwachten

Een Formule 1-auto is een staaltje techniek en kennis. Een auto met onderdelen die allemaal speciaal ontworpen zijn om de best mogelijke prestaties te leveren. Niet alleen de technische kennis, maar ook de kosten van deze onderdelen zijn indrukwekkend. Dit zijn de duurste onderdelen van een Formule 1-auto.

Duurste onderdelen van Formule 1-auto onder de loep

De meest dure component van een Formule 1-auto is zonder twijfel de motor. Het hart van de auto bestaat uit een singular turbocharged 1.6-litre V6 engine. Het is alleen al goed voor ongeveer 70 procent van de totale kostprijs van de auto. Het bouwen en ontwikkelen van de motor is een langdurig en intensief proces. Hierbij kunnen de kleinste veranderingen grote gevolgen hebben voor de prestaties. Teams investeren dan ook flink in de ontwikkeling van de motor om de auto zo snel mogelijk te maken.

Hoe duur is het chassis?

Naast de motor is het chassis een andere belangrijke component van een Formule 1-auto en gelijk ook één van de duurste onderdelen van een Formule 1-auto. Het chassis is het skelet van de auto. Het is verantwoordelijk voor de structuur en sterkte van de auto. Het is daarom van groot belang dat het chassis aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet. Het chassis wordt gemaakt van koolstofvezel. Dit is het duurste en meest lichtgewicht materiaal dat momenteel beschikbaar is. Het kost ongeveer 700.000 dollar om een chassis te produceren, wat een grote investering is voor teams. Dat is een stuk duurder dan het salaris van een Formule 1-monteur.

Versnellingsbak krikt kostenplaatje verder omhoog

De versnellingsbak is een ander belangrijk onderdeel van een Formule 1-auto en kost ongeveer 350.000 dollar. Het is een complex systeem dat zorgt voor het schakelen tussen de versnellingen. Coureurs bedienen de versnellingsbak met behulp van een paddle-systeem op het stuur. De versnellingsbak moet niet alleen duurzaam en betrouwbaar zijn, maar ook snel reageren om de auto zo snel mogelijk te maken.

Andere dure onderdelen van een Formule 1-auto

Naast deze drie onderdelen zijn er nog andere onderdelen van een Formule 1-auto die kosten met zich meebrengen. Zo kost het combineren van zowel de voor- als achtervleugel ongeveer 250.000 dollar. Teams besteden ook ongeveer 50.000 dollar aan het stuur, dat volledig op maat gemaakt is voor elke coureur. Daarnaast kosten de banden ongeveer 2.700 dollar per set van vier. Het is belangrijk om op te merken dat deze kosten slechts een klein deel zijn van de totale kosten van een Formule 1-auto.
Beeld: Red Bull Contentpool.