Cars & Bikes

De Jaguar E-Pace, het welpje van de Jaguar familie

Dat de markt van (compacte) SUV’s zich steeds verder uitbreidt is niet nieuw. Toch bleef Jaguar hier een beetje in achter als we hun vergelijken met het zusterbedrijf Land Rover, die al sinds 2011 met de Evoque in dit segment zit. In 2017 kwam Jaguar dan toch met hun compacte SUV, gebaseerd op het zelfde platform als de Evoque, de E-Pace.

Bij het ontwerpen van de E-Pace wilde Ian Callum een aantal doelen bereiken. Niet geheel onbelangrijk: Een auto designen die duidelijk een Jaguar is, maar ook vooral een sportief karakter en attitude meegeven.

Ook vond hij het belangrijk om wat fun terug te laten komen, hierbij stelde hij zichzelf dan ook de vraag: ‘Waarom houden we van jonge dieren en in het bijzonder jonge katjes?!’ De grote ogen en grote poten zijn eigenlijk best wel uit verhouding, iets wat ook meegenomen is in het ontwerp. Grote koplampen en de optie om tot wel 22″ velgen te rocken onder deze compact SUV. Vanuit deze gedachte heeft de E-Pace ook de bijnaam “The cub” oftewel het welpje van de Jaguar familie.

Vanuit de lijnen van de F-Type ontworpen

Zowel van buiten als van binnen komen veel lijnen en details overeen met de F-Type. Zo is in het interieur ook de driver based cockpit die de bestuurder nog meer het ‘sporty’ gevoel geeft. Ook wordt een knipoog gegeven naar de racerij door de lijn van de chicane bocht in het design terug te laten komen. Denk hierbij aan de lijn bovenop het dashboard maar ook bij de dag rij verlichting aan de achterzijde.

Wij reden

De variant die wij reden was goed aangekleed. De grijze lak, zwarte velgen en het black pakket maakte de auto een stoere verschijning. Bij het betreden van de auto sprong het rode interieur gelijk in het oog. De een was gelijk verkocht, de ander moest er even aan wennen. Toch groeide het rood, zeker in combinatie met de grijze lak, tot een favoriet. Ook van omstanders krijg je regelmatig een goedkeurende blik, de E-Pace zie je nog maar weinig rijden en trekt mede hierdoor zeker de aandacht.

Eenmaal op de weg voelt de E-Pace lekker solide aan. Met het 300 pk benzine blok komt hij ook goed van z`n plek en is een verbazend goede cruiser -hierbij draagt het infotainment systeem wat keer op keer beter wordt, de makkelijke bediening en de adaptieve cruisecontrol ook aardig in bij-. Ook wanneer je wat vlotter gaat blijft de auto lekker comfortabel . Voor het bochtenwerk of echt sportief rijden moet je de auto in dynamic zetten en de versnellingsbak in S. Je hebt meteen een stuk gevoeligere auto onder je kont die sneller probeert te doen wat jij hem vertelt. Is de E-Pace een beest in de bochten? Nee, dat valt wel mee. Hij neigt snel naar onderstuur en je merkt dat er nog aardig wat gewicht achter zit. Dit komt mede doordat de E-Pace niet over een aluminium frame bezit wat het gewicht aardig naar beneden zou brengen. Maarja, is dit iets wat de gemiddelde E-Pace koper met zijn auto zal doen?

Wat het wel is, is een Jaguar in compact formaat. De badge brengt een bepaalde allure met zich mee en dat behoudt de E-Pace door net even lekker anders te zijn dan zijn directe concurrenten. Ga jij hem bestellen? Kleed hem dan wel stoer aan.. Een setje all season banden met grote velgen, een spannende kleur en een black pakket… Doen! Deze keuze kan jouw E-Pace maken of breken.