Harley-Davidson lanceerde onlangs de Livewire. Een volledig elektrische tweewieler die op het eerste gezicht (en gehoor) lijkt te breken met alles wat we van de motorgigant gewend zijn. Op de valreep van 2019 vlogen we naar Spanje om in de bergen te ontdekken wat dit futuristische beest allemaal in zijn mars heeft.

De Livewire: een elektrisch avontuur

Sceptisch enthousiasme, is wat de groep motorliefhebbers in de bus op weg naar de werkplaats met elkaar verbond. Je hoeft geen doorgewinterde fanaat te zijn om wat af te weten van ’s werelds bekendste motormerk Harley-Davidson. Ze staan bekend om de dikke Choppers, de Lowriders en de Road Kings. Harley-Davidson rijden is voor veel mannen dé ultieme motordroom.

Livewire

Het merk is meer dan alleen een tweewieler. Het draagt een identiteit met zich mee. Een lifestyle, kun je gerust zeggen. En dat is precies waar dat ‘sceptische’ bij iedereen vandaan komt. We zijn namelijk op weg naar ons eerste elektrische Harley-Davidson avontuur. We kijken inmiddels niet meer op van de stekkercultuur op het Nederlandse wegennet, maar de Liverwire is een exemplaar waarbij iedereen even een kleine error voelt opkomen. Harley-Davidson, elektrisch? Geen ronkende uitlaten? Geen gebrul? Wat blijft er nog over van het plezier van motorrijden wanneer deze factoren wegvallen? Spoiler: veel.

Kennismaken met het geruisloze monster

Voor we de bergen opzoeken krijgen we eerst een presentatie over de motor en hoe hij werkt. Niemand zou het toegeven, maar allen waren we blij hierdoor niet degene te hoeven zijn die in de stofwolken achterblijft omdat hij de knoppen niet begrijpt.

De presentatie begint en meteen valt er iets op. Men presenteert niet gewoon iets waar ze trots op zijn, ze verdedigen hetgeen wat ze lanceren. In de stem van de man klinkt een overtuiging, alsof hij zich vanuit een achterstand naar voren moet zien te snellen door middel van zijn verhaal. Als je er over nadenkt is dat alles behalve vreemd. De keuze van (juist) een motormerk als Harley-Davidson om een elektrische motor op de markt te brengen gaat gepaard met een hoop kritiek. Kritiek die hij in vijf minuten met een vlotte babbel compleet weet te weerleggen.

Livewire

Als we naar de motor kijken zien we een design wat zweeft tussen een naked bike en een scrambler in. Het stuur mist een koppelingshendel, die taak neemt de Livewire zelf van je over. Deze leegte wordt gecompenseerd door een 4.3-inch beeldscherm te midden van je stuur. Op dit scherm zie je niet alleen de tellers, maar ook de verschillende rijmodi (vier in totaal) en sluit je gemakkelijk je telefoon aan voor navigatie. Het is een touchscreen, maar aangezien je negen van de tien keer met je dikke handschoenen aan zal zitten hebben ze op je rechter handvat een kleine joystick gemonteerd. Hiermee navigeer jij jezelf door je dashboardfuncties.

De bike heeft 105 pk en een maximumsnelheid van 177 kilometer per uur. Op een volle accu is het gecombineerde bereik 235 kilometer voor in de stad, en 152 kilometer voor op de snelweg. Dankzij het fast-charching systeem ben je binnen 40 minuten al weer opgeladen tot de 80% en 100% in een uur. De man laat alle laadpunten zien (naast je eigen huis en kantoor) die er in Nederland zijn. Het argument van te weinig laadlocaties is hiermee meteen snoeihard ontkracht.

Tijd om op te stappen

En dan is het zo ver. Iedereen hijst zich in zijn pak en we lopen naar de rij motoren die met gepaste trots voor ons staan opgesteld. De presentatie heeft indruk gemaakt en we kunnen niet wachten het met eigen ogen te ontdekken. Het sceptische deel van het enthousiasme heeft plaatsgemaakt voor pure nieuwsgierigheid. Iedereen zit en de voorrijder geeft het teken. Je moet je even voorstellen, tien Harley-Davidson’s die tegelijk starten en binnen de oorverdovende stilte hoor je niets behalve het gekuch van een bijstander. Onwerkelijk. Alle dashbordlampen staan op groen en één voor één rijden we de garage uit.

We beginnen in de ‘regenmodus’ vanwege de vochtige wegen aan de schaduwzijde van de berg. Voor iedereen prima, een goede modus om even te wennen aan deze elektrische hengst die we moeten temmen. Meteen is duidelijk: de Livewire is explosief zoals we zelden hebben ervaren. Een zachte aai over de gashendel is voldoende om dit beest aan te wakkeren en binnen drie seconden passeer je de 100 km/u op de teller. Met elke bocht die we rijden groeit niet alleen het vertrouwen in de motor, maar ook het plezier. De sportieve Livewire ligt lekker in de bochten en verslindt het Spaanse asfalt alsof hij voor niets anders gemaakt is. Zodra het kan, switchen we allemaal gretig naar de sportmodus. Dat is waar de pret pas echt begint.

Futuristisch scheuren

Accelereren geeft je het gevoel in een futuristische film beland te zijn. Het gebrek aan geluid, wat in de garage nog zo onwennig voelde, doet er niet meer toe. Integendeel. De impact van snelheid lijkt misschien wel groter bij gebrek aan gebulder. De zoemende toon van de Livewire is voldoende bevestiging dat je hier serieus motorgeweld onder de kont hebt. Binnen no-time voelt het alsof je al jaren rondrijdt op de elektrische Harley-Davidson. Het enige wat je zo nu en dan verraadt is de zoekende linkervoet die tevergeefs de koppeling probeert te vinden.

harley-davidson-livewire_fhm11 harley-davidson-livewire_fhm09 harley-davidson-livewire_fhm05

Dan rijden we een stuk over de snelweg, iets waarbij de acceleratie niet alleen zorgt voor een heel leuk speeltje, maar ook een veilig gevoel. In welke krappe situatie je ook komt, je weet zeker dat jij wanneer nodig sneller wegschiet dan wie dan ook.  Een fijne wetenschap voor de motorrijder die zich geregeld bevindt in situaties waarin automobilisten laten zien hoe het niet moet. De rit eindigt met de paar laatste bochten, die opvallend schuiner en harder ingesneden worden dan op de heenweg. Allemaal hebben we even nodig om te beseffen dat alles wat we van tevoren verwachtten aan diggelen is.

harley-davidson-livewire_fhm08 harley-davidson-livewire_fhm10

Ons eindoordeel

De Livewire is, zoals Harley-Davidson ons al op het hart drukte in de presentatie vooraf, een unieke motorfiets. De verdeeldheid over de motor is groot, maar wij zitten (zoals je waarschijnlijk al wel door had) absoluut in kamp Livewire. Of het de enige motor is die we ooit nog willen rijden? Misschien niet. Motorrijden gaat ook voor ons gepaard met het brullende geluid en het actieve schakelen. Maar de het is Harley wel gelukt een elektrische motor te creëren die, misschien op een andere manier, hetzelfde level van plezier weet te evenaren. Harley-Davidson benadrukt dan ook dat de elektrische lijn geen vervanger zal zijn voor de traditionele modellen. Ze blijven produceren wat we van ze kenden, maar voegen hier een nieuwe wind aan toe.

Enige minpunt: de prijs. Daarvan schrokken we misschien wel net zo hard als van de acceleratie. Voor de Livewire mag je 34.000 euro aftikken. Dat is veel, heel veel. Maar gegeven wat de techniek is die ze om deze twee wielen heen hebben gebouwd, geen onrealistisch bedrag.

Hoeft het van jou niet, deze evolutie in de motorwereld? Dan is dat prima. We zullen van Harley blijven krijgen wat we van ze kennen en waar ze goed in zijn. Is deze ontwikkeling iets waar jij je wel in kunt vinden? Dan is de Livewire de absolute koploper binnen de elektrische motorfietsen. Harley-Davidson zal de komende jaren blijven investeren in deze nieuwe divisie. Dit door middel van meer motoren, maar ook elektrische fietsen. Wij kunnen het alleen maar toejuichen, want met de Livewire is het voor ons heel duidelijk geworden dat Harley-Davidson  veel meer in zijn mars heeft dan wat we tot nu toe van ze kenden.