Van straatvoetballer tot wereldtop én miljardair

Iedereen kent het verhaal: opgegroeid op het Portugese eiland Madeira, schopte Ronaldo zichzelf naar het grote geld, van Sporting Lissabon tot Manchester United, Real Madrid, Juventus, en tegenwoordig Al-Nassr. Zijn salarissen knalden er elk jaar bovenop: bij Real Madrid en Juventus kreeg hij miljoenen, maar in Saudi-Arabië mocht hij helemaal los.
Volgens verschillende bronnen ontvangt hij bij Al-Nassr zo’n €200 miljoen per jaar. Daarmee lacht hij zelfs de meeste olie-sjeiks uit. Maar eerlijk is eerlijk: salaris is maar een deel van zijn financiële succes. Ronaldo snapt als geen ander dat je business groter wordt buiten het veld dan erop.

Slimme deals, knallende campagnes en nu is Cristiano Ronaldo miljardair

Ronaldo is een machine op het veld, maar hij is het blijkbaar ook aan de onderhandelingstafel. Zijn partnership met Nike is legendarisch: een levenslang contract à €20 miljoen per jaar, plus nog eens royalties op alle merchandise met zijn naam. Dan heb je het echt over ‘slapend rijk worden’. Maar hij stopt niet bij sportschoenen en voetbalshirtjes. De man is een wandelend reclamebord: KFC, Tag Heuer, Armani, Herbalife en nog een dozijn andere topmerken hebben keihard betaald om hun naam naast die van CR7 te mogen zetten.

▼ scroll verder ▼

En Ronaldo zou Ronaldo niet zijn als hij zichzelf niet kon vermarkten. Hij knalde zijn eigen CR7-merk neer in fashion en parfums (en verkocht hier miljoenen stuks van), investeerde slim in fitnessketens, salsa-restaurants, een eigen haartransplantatiekliniek én sloeg samen met hotelgigant Pestana een hele serie tophotels uit de grond. Z’n vastgoedportefeuille is ook next level: een villa van €60 miljoen, een autocollectie van €21 miljoen, alles erop en eraan. Mocht ie ooit zonder contract zitten, kan hij alsnog netjes zijn rekeningen betalen de komende jaren.

Lees ook: Cristiano Ronaldo krijgt zijn eigen 7 euro-munt.

Wie hoort er nog meer bij de miljardair-club en hoe uniek is Ronaldo’s prestatie?

Met dat miljard zit hij in de absolute wereldtop – niet alleen van de sport, maar überhaupt. Michael Jordan (basketbal, mega dankzij de Nike Air Jordan deal), Tiger Woods en Arnold Palmer (golf legendes), Floyd Mayweather (boksen) en Michael Schumacher (Formule 1) gingen hem voor. Maar allemaal deden zij het in sporten waar sponsorgeld en royalty’s nog veel meer rollen. Ronaldo is de eerste voetballer die de grens doorbreekt puur door prestaties, slimme branding en ondernemersdrift.