De brute kracht van de BYD Yangwang U9

Laten we meteen met de deur in huis vallen: de cijfers van deze U9 02 zijn bizar. Vier onafhankelijke 555 kW motoren knallen samen een krankzinnige 3.000 tot 3.019 pk op de wielen. Daarmee is dit officieel de meest krachtige productie-auto, waarmee de Yangwang zelfs iconen als de Ferrari SF90 het nakijken geeft.

Maar BYD pakt het slimmer aan dan alleen brute kracht: dankzij hun eigen e4-platform en het razendsnelle DiSus-X systeem regelt de elektrische U9 per wiel exact hoe hij zijn krachten verdeelt, en dempt hij elke hobbel als een pro. Serieus, deze bolide kan zelfs ‘hoppen’ over drempels. Handig op circuit, hilarisch bij je vrienden op de oprit.

Lees ook: Een van Ayrton Senna’s meest legendarische auto’s gaat binnenkort onder de hamer.

Snelheidsrecords, hightech en een verrassend lage prijs

De prestaties zijn letterlijk uitzinnig: de Yangwang U9 Track Edition – de broer van de 02 – tikte al de 470 km/u(!) aan en klokte op de Nürburgring een tijd van 6:59.1, wat zelfs merken als McLaren, Porsche en Ferrari nerveus maakt.

Voor de 02 mikt BYD nog hoger. De aerodynamica is spot-on met een carbon dak, reusachtige achtervleugel en 20 inch wielen; alles om de perfecte compromis tussen downforce en snelheid te vinden. Wat een Ferrari kan laten zien? De U9 02 levert hetzelfde niveau prestaties voor ruwweg de helft van het geld, zo’n 1,68 miljoen yuan oftewel ongeveer € 200.000. Dat is letterlijk high-end hypercar voor het geld van een paar goed aangeklede sportsedans. Is het Chinese BYD binnenkort het toonaangevende merk als we het hebben over hypercars?

▼ scroll verder ▼