Broccoli is één van de meest gezonde groentes die er zijn. Zo staat het al jaren bekend en zo zal het voorlopig ook blijven. Er is namelijk nieuw onderzoek geweest naar hoe gezond broccoli is en daar kwam uit dat het nóg gezonder is dan we al dachten. Het helpt je met afvallen, wat een welkome eigenschap is voor veel mensen.

Broccoli verhoogt de vetverbranding

Het is niet voor niks dat broccoli door echte fitboys en –girls al jaren één van de meest geconsumeerde groenten is. Het is groen, best lekker en zit vol vitamines. De vezels en antioxidanten maken het al helemaal een gezonde aanvulling van je maaltijd. En dankzij de ontdekking van een antioxidant dat te vinden is in broccoli, hebben we nog meer goed nieuws. Sulforafaan is namelijk een goedje dat gewichtstoename afremt, wat goed nieuws betekent voor iedereen die aan het afvallen is. Broccoli is ook niet voor niks één van de voedingsmiddelen die helpen afvallen.

Afvallen door broccoli te eten

Antioxidanten zijn vaak bestanddelen waarvan je weet dat het goed is, maar niet precies weet wát het doet. Daarom leggen we het nu even uit. Oxidatie in je lichaam is in principe niet goed voor je, en antioxidanten gaan dat dus tegen. Als je overgewicht hebt wordt de oxidatie juist gestimuleerd, wat tot ziektes en andere kwalen kan leiden. Maar wat kan sulforafaan, de antioxidant die het meest in broccoli zit, hiertegen doen en jou helpen afvallen?

Bij een onderzoek dat is uitgevoerd met muizen blijkt dat het daadwerkelijk een effect heeft. Ze werden op een dieet met veel vet gezet, en de ene groep muizen kreeg wel en de andere groep kreeg geen sulforafaan. De groep die het wél kreeg, steeg 15% minder in gewicht, het buikvet nam af met 20% en de bloedsuikerspiegel daalde. Dat zijn nog eens effecten waarvan je hoopt dat het ook op mensen zo werkt. Daar is echter helaas nog geen onderzoek naar geweest.

afvallen

Afvallen met antioxidanten

Er zijn twee manieren waarop sulforafaan, wat dus in broccoli zit, je kan helpen met afvallen. Dit zijn 2 biologische verhaaltjes die je niet per se helemaal hoeft te snappen, maar wel blij mee kunt zijn. Het eerste is dat er vaak onderscheid wordt gemaakt tussen bruin vet en wit vet in ons lichaam. Bruin vet houd je lichaam warm en heeft een functie, wit vet doet eigenlijk niks behalve dik maken. Maar je hebt ook nog beige vet, wat eigenlijk vooral lijkt op bruin vet, maar dan in iets mindere mate. In principe is dat dus ook ‘goed’ vet. En nu komen we er: sulforafaan verhoogt de hoeveelheid beige vet in je lichaam, wat ervoor zorgt dat je minder wit vet hebt.

Dan hebben we nog een effect in de darmen. Daar zitten zogenaamde lipoglycanen, die als ze lang en veel aanwezig zijn voor diabetes kunnen zorgen en kunnen (bij het onderzoek naar muizen) overgewicht stimuleren. Uit datzelfde onderzoek bleek dat sulforafaan de vorming van die moleculen tegengaat. Goed nieuws dus als je aan het afvallen bent. Uiteraard zit sulforafaan niet alleen in broccoli, maar ook in andere groenten. Ook in bijvoorbeeld bloemkool, mosterdzaad of savooien kool is het goedje veel terug te vinden. Zo blijf je het toch een beetje gevarieerd houden.