Cars & Bikes

De BMW X7 Dirt Edition van Manhart Performance is een monster op de weg

BMW X7 Manhart

Mocht je tot de beperkte groep Nederlanders behoren die het zich kan permitteren om een BMW X7 aan te schaffen, dan is de kans klein dat je die wagen gaat gebruiken als veredelde terreinwagen. Bij Manhart Performance dachten ze daar anders over en gingen aan de slag. Het resultaat is niks minder dan bijzonder stoere BMW X7 M50i met uitstekende offroad capaciteiten.

BMW X7 Dirt Edition van Manhart Performance

Het is even wennen om een SUV te zien die prima uit de voeten kan op de meest ruige oppervlaktes. Heerlijk brede banden en stoere popnagels geven de vierwieler een meer dan stoere uitstraling. Daar komt bij dat de prestaties zelfs de meest verwende liefhebber doet watertanden. Manhart Perfomance noemt het zelf de MHX7 650 Dirt Edition. Daar hangt overigens wel een leuk prijskaartje aan vast van 23.049,33 euro. Voor de goede orde: dat is de prijs voor de upgrade exclusief het deel wat de fiscus nog in rekening gaat brengen.

Geen toeters en bellen, maar wel prima prestaties

Eerlijk is eerlijk: Manhart heeft zich aardig ingehouden. Geen uitbundige spoilers of extravagante bumpers, maar gewoon een degelijke upgrade zonder al te veel uiterlijk vertoon. Als er dan toch iets opvalt aan het uiterlijk, dan is dat beperkt tot de carrosseriepanelen van de X7. Met een beetje fantasie kun je zelfs stellen dat de tuner deze heeft vervangen door gepantserd staal met popnagels. De 20-inch ‘Black Rhino’ wielen met offroad banden verraden enigszins het werkelijke karakter van de BMW. Het formaat van de banden heeft er in ieder geval voor gezorgd dat men de luchtvering aan moest passen zodat de vierwieler nu zo’n vier centimeter hoger staat.

Kosten van enkel de upgrade: ruim 23.000 euro

Dat de BMX van Manhart flink wat wijzigingen heeft ondergaan blijkt wel uit de details. Zo heeft de X7 M50i een ander uitlaatsysteem en downpipes gekregen en kan men op verzoek de katalysator verwijderen. Dit zorgt, samen met de aangepaste ECU en een Powerbox er voor dat de X7 120 pk bij krijgt waardoor het totale vermogen op 650 pk uitkomt. Al dat leuks gaat wel een paar centen kosten. Voor de wrap met popnagels mag je 5.600 euro aftikken. Voor de vermogens upgrade betaal je dik 4.300 euro en de velgen en de banden zorgen voor een extra kostenpost van 8.000 euro. Mocht je dan ook dat fijne uitlaatsysteem op je BMW willen hebben, dan leg je gewoon nog eens 8.300 euro neer. Inderdaad, dat kost een beetje, maar dan heb je ook wat. Het totale kostenplaatje zou dan uitkomen op ruim 105.000 euro.