De ultieme droom: de Porsche 959

Elke autoliefhebber weet: sommige auto’s kun je niet laten schieten, zelfs als ze je kopzorgen bezorgen (en dat wist Bill Gates ook als geen ander). Zo’n auto is de Porsche 959. Slechts 337 stuks van deze hypermoderne supercar verschenen ooit op de weg, een technisch wonder met 2.85-liter biturbo boxermotor, Kevlar panelen, vierwielaandrijving en hightech vering. In 1988 was dit het snelste straatauto ter wereld met 320 km/u op de teller. Gates had zijn zinnen erop gezet en betaalde destijds $225,000 om er één te bemachtigen.

Maar er was een klein probleem: de Amerikaanse douane. De 959 voldeed niet aan de strenge emissie- en crashtestregels van de VS. Gevolg? Bij aankomst in Seattle werd de Porsche direct geïmponeerd en in een zogeheten bonded warehouse gestald (een soort quarantaine voor verboden vruchten op vier wielen). Rijden? Vergeet het maar. In Amerika mocht deze Porsche niet eens de straat op, laat staan deelnemen aan een Sunday drive door de bergen.

Lees ook: Maak kennis met Phoebe, de dochter van Bill Gates

Elke dag een boete voor Bill Gates: 13 jaar volharding

Een normale sterveling had zijn verlies genomen. Maar Bill Gates bleek hardnekkig: in plaats van zijn droom op te geven of de auto terug te sturen, stemde hij in met een dagelijkse boete: $28 per dag, 365 dagen per jaar. 13 jaar lang. In totaal tikte hij daarmee ruim $133,000 boete af, plus elk jaar $500 borg. Ter vergelijking: wie nu parkeert in het centrum van Amsterdam, zal zich ineens een mazzelaar voelen.

▼ scroll verder ▼

Bill Gates en andere autogeeks gaven niet op. Ze startten een serieuze lobby richting het Amerikaanse congres. Het resultaat: in 1999 werd de ‘Show or Display’-regeling geboren, een uitzondering voor auto’s van bijzondere historische of technische waarde. Auto’s die niet voldeden aan de gangbare emissie- en veiligheidsnormen, mochten alsnog het land in en op de weg verschijnen zolang ze maximaal 4,000 kilometer per jaar maakten en bijna origineel bleven.

Dat betekent: Gates kon in 2001 eindelijk zijn Porsche 959 uit de schaduw halen, zonder elke dag het gevoel te hebben dat hij een parkeerboete ophoopte waarvoor je normaal vijftien jaar boodschappen doet. En eerlijk is eerlijk: zo’n machine (inmiddels miljoenen waard) laat je toch niet wegroesten?

Bill Gates parkeert zijn 959 nu veilig in zijn privécollectie in Washington State. En autoliefhebbers wereldwijd weten: deze legendarische boetemarathon is precies het soort verhaal waar je indruk mee kan maken.