Geniale bierreclame van Jeremy Clarkson mocht niet op TV worden uitgezonden
Je knalt een hilarische, prachtig gezongen bierreclame de wereld in en vervolgens wordt ‘ie overal keihard geweigerd. Jeremy Clarkson krijgt het voor elkaar! Zijn nieuwste commercial voor Hawkstone-bier is officieel van de buis verbannen omdat ‘ie volgens de reclamewaakhonden te grofgebekt is. Zo’n stunt laat je natuurlijk niet onbesproken. Wat was het probleem bij deze reclame?
Scheldende boeren op opera-muziek
Jeremy Clarkson, de man die je kent van Top Gear en Clarkson’s Farm, houdt van aanpakken met ballen. Dus als hij een nieuwe tv-spot lanceert voor zijn eigen Hawkstone-bier, verwacht je geen brave boodschap met gephotoshopte modellen. Deze keer trommelde hij 34 keiharde Britse boeren op voor een operakoor. In plaats van traditionele lyrics, bulderen ze uit volle borst: “f*** me, it’s good!”, en nog een paar Engelse krachttermen. Beter krijg je de sfeer van zijn bier eigenlijk niet gevangen.
Clarkson noemt dit z’n “grootste, meest doordachte en – niet onbelangrijk – duurste reclame ooit.” Volgens hem is het zelfs zijn mooiste project, na een legendarische shepherd’s pie ergens in 1988. Humor, over-de-top muziek en expliciete taal komen samen in een minuut pure Clarkson. Hij steekt z’n boerenachtergrond niet onder stoelen of banken. De campagne draait namelijk niet alleen om dorst, maar ook om Britse boeren trots op de kaart te zetten. Alles werd opgenomen op zijn geliefde Diddly Squat Farm, met ingrediënten recht van het Britse land.
Reclame overal verbannen
Maar ja, de reclamepolitie (of zoals Clarkson ze noemt: “de fun police in beige offices”) kon daar niet om lachen. Volgens de officiële regels slaan de vloekwoorden in de spot de plank mis. Ze zijn te grof voor op tv, radio of in de bios. Op alle grote zenders en platformen is de advertentie verboden terrein geworden. Clarkson was er uiteraard niet over te spreken en liet van zich horen op social media, waar hij de reclame deelt. Hier zegt hij uiteraard “geen idee” te hebben waarom de reclame geweigerd is.
Lees ook: Video: Jeremy Clarkson houdt belofte en trakteert Formule 1-team op lading bier.
Hawkstone van Jeremy Clarkson groeit hard
Los van de vibe en de humor, is deze hele bierreclame vooral een mooi voorbeeld van hoe Jeremy de aandacht blijft pakken. Hawkstone is inmiddels het snelst groeiende biermerk van het VK en heeft een leger fans achter zich staan. 3.000 pubs schenken het en z’n AI-chore-koren zingen aangepaste liedjes voor elke kroeg. Zijn Farmer’s Dog pub is zijn persoonlijke paradepaardje. Hij investeerde er meer dan £1 miljoen in en deelt zelfs gratis kegs uit aan bevriende pubbazen die het moeilijk hebben. Waar doen we binnekort een Hawkstone biertje?