Er kunnen veel redenen zijn om aan fitness te gaan doen. Zo kun je het prettig vinden om via de sportschool meer sociale contacten op te doen, je kunt proberen om door training gewicht te verliezen of juist om gespierder te worden. In veel gevallen wordt er eerst gekozen voor een cardiotraining om daarna met krachttraining verder te gaan. Die volgorde is verklaarbaar, maar is niet bijzonder efficiënt. Wil je echt aansprekende resultaten behalen, dan kan het zelfs verstandig zijn om het om te draaien.

Krachttraining als basis

Wat sportfysiologen betreft heeft krachttraining de voorkeur boven cardio. De reden hiervoor is logisch: het heeft alles te maken met manier waarop je lichaam functioneert.

Een grote krachtsinspanning, bijvoorbeeld door een goede krachttraining, zorgt ervoor dat je energievoorraad wordt aangesproken. Het gaat dan om de anaerobe (zuurstofloze) energie. Dit blijft niet onopgemerkt. Als reactie op die verminderde voorraad gaat het lichaam aan de slag en zorgt het voor een toename van anaerobe energie, de tegenhanger dus in de vorm van zuurstofrijke energie.

krachttraining

De inspanning die je levert door de krachttraining zorgt ervoor dat je lichaam het aanwezige vet gaat gebruiken voor de  verbranding om de productie van het aerobe (zuurstofrijke) energiesysteem aan de gang te houden. Op deze manier stimuleer je de verbranding van calorieën, ook na het sporten. Het omdraaien van de volgorde van je training is overigens niet alleen een gevolg van de zaken juist te beredeneren, ook het gezonde verstand speelt hierbij een rol.

Krachttraining of cardio: hoe zit dat precies?

Zoals uit bovenstaande blijkt, leidt een forse inspanning tot activering van de energie producerende capaciteit van het lichaam. Het gaat vet verbranden en daarmee dus ook calorieën. Het enige doel is het aerobe (zuurstofrijke) energiesysteem aan de gang te houden. Inspannende activiteiten gaan na een sessie op de loopband dan ook een flink stuk minder vlot. Een foutief uitgevoerde oefening is dan vaak het resultaat waardoor je nooit het maximale resultaat zult behalen.

Uitzonderingen

Als je alles bij elkaar optelt zul je geneigd zijn om te denken dat je voortaan eerst je krachttraining moet doen, voor je verder gaat met je cardio. Klopt, maar toch zijn er een aantal uitzonderingen. Dat heeft voornamelijk te maken met het doel van je training. Ben je bezig met de voorbereiding op het lopen van een halve marathon, dan heb je weinig aan een zware krachttraining. In dat geval gaat het juist om het opbouwen van conditie. Bij het vaststellen van je trainingsschema is het dus minstens zo belangrijk om te weten wat het uiteindelijke doel is.

krachttraining

Gaat het om het verliezen van gewicht, opbouw van extra spiermassa of conditieverbetering? Als je dus kiest voor een specifieke training, dan doe je er verstandig aan om de spieren waar het om gaat, te onderwerpen aan een work-out die is afgestemd op jouw persoonlijke doelen. Dat is niet alleen vanzelfsprekend, ook uit onderzoek blijkt dat de spiergroep(en) die je als eerste onder handen neemt, de meeste vooruitgang laten zien.