Cars & Bikes

Dit is waar een auto het eerste roest en wat je er tegen kunt doen

auto

Een auto staat veelal buiten en wordt frequent gebruikt. Dat gaat gepaard met wat slijtage, gebruikssporen en aantasting door weersomstandigheden. Neem bijvoorbeeld roest. Dit is de plek waar roest op een auto het eerste toeslaat en wat je er tegen kunt doen.

Zorgen voor je auto

Voor de één is de auto niet meer dan een handig vervoersmiddel, voor de ander is het ook een waarde-object. Iets waar je zuinig op bent en wat je lang mooi wil houden. Zeker als je voor een (relatief) nieuw exemplaar bent gegaan.

Dat je auto op den duur toch hier en daar wat aangetast wordt door het weer en gebruik ervan is niet te voorkomen.  In het kader van je wagen zo lang mogelijk mooi houden denken we dan ook graag met je mee wat betreft het verzorgen van je vierwieler.

Roest op de auto

Auto’s roesten tegenwoordig lang niet zo snel en veel als oudere exemplaren. Maar, nog steeds slaat het op den duur toe. De plek waar dit bij vrijwel alle auto’s als eerste aan de orde is, zijn de wielkasten. En dit komt niet door opspattende steentjes of regenwater.

Het klinkt misschien logisch, dat de wielkasten het eerste roesten door opspattend materiaal, maar dat is niet de reden. Bij het ontwikkelen van een auto wordt hier namelijk al rekening mee gehouden. De wielkasten zijn namelijk voorzien van een kunststof beschermkap om dit te voorkomen. Maar waar schuilt dan het gevaar van roest?

Gevaar komt van bovenaf

Het gevaar zit hem in de afvoer van bovenaf. De ruitenwissers van je auto vegen regenwater naar beneden waar het via roosters wordt afgevoerd naar de straat. Die roosters gaan door in een afvoerbuis die geplaatst is achter de wielkasten. Nu kun je je voorstellen dat er allerlei vuiligheid mee naar beneden wordt gespoeld. Denk aan pekel, modder, bladeren, zand en andere troep. Dit alles blokkeert op den duur de afvoer en de smurrie begint zich op te hopen achter de beschermingskap van de wielkast.

Omdat deze substantie nooit geheel zal drogen treedt er corrosie op en heeft de roest vrij spel.

Schoonmaken die afvoer

Volgens Duitse experts zou deze afvoer eens in de twee tot vier jaar moeten worden leeggehaald en schoongemaakt. Benieuwd om hoeveel vuil het gaat? Check dan deze video even. Is weliswaar in het Duits, maar de beelden zeggen genoeg.