Cars & Bikes

Verrassing: de Audi S6 en S7 krijgen dieselmotoren

S6 en S7

De Audi A6 en A7 zijn luxueuze automobielen binnen het hogere segment van het merk. Beide modellen kennen ook een extreme en sportieve versie genaamd de RS6 en RS7. Voor de mensen die graag balans willen hebben tussen luxe en performance konden altijd kiezen voor de S6 en S7 die op benzine rijden. Nu komt Audi met de nieuwe S6 en S7 – ze zijn nog steeds snel en luxueus – maar dit keer met een heuse dieselmotor!

S6 en S7 Turbodiesel

Je kunt er donder op zeggen dat veel autoliefhebbers hun wenkbrauwen opheffen bij het woordje ‘diesel.’ Dit komt doordat de brandstof zelden gebruikt wordt bij auto’s met een sportief en extreem karakter. Met diesel heb je namelijk vaak minder paardenkracht en als er veel pk’s aanwezig zijn, merk je er op de een of andere manier minder van dan bij benzinemotoren.

Maar Audi zou nooit een motor plaatsen in een van hun auto’s zonder de nodige power en verfijndheid. Dus hoe zit het nou met de nieuwe TDI (Turbo Diesel Injection) motor die Audi in de S6 en S7 plaatst? Nou, de kracht is zeker aanwezig! Deze bolides beschikken namelijk over 350 pk en precies het dubbele van dat in Nm-koppel. Vooral dat laatste is toch wel indrukwekkend. Als kers op de taart is die bizarre hoeveelheid koppel maximaal aanwezig tussen de 2.500 en 3.100 RPM.

Sportief en bewust ineen

Je bent op dit punt waarschijnlijk benieuwd naar meer feitjes en cijfers over deze bijzondere modellen van Audi. Gelukkig zijn die in het veelvoud openbaar gemaakt door het Duitse merk. We beginnen met de hamvraag: hoe snel gaan de S6 en S7 naar de 100 kilometer per uur? Bij de Audi S6 is dit gepiept in een korte 5 seconden en bij de S7 in 5.1 seconden. En omdat we het over diesels hebben staat zuinigheid hoog in het vaandel. Het gemiddelde verbruik ligt in de S6 Limousine op 6,2-6,3 l/100 km. De S6 Avant en de S7 Sportback consumeren 6,5 l/100 km.

Toffe features zijn er ook genoeg, zo heeft de 3.0 liter turbodieselmotor een elektrisch compressorsysteem van 48 volt. Zo hoef jij niet te wachten voordat de boost je zintuigen prikkelt als nooit tevoren. Al dat vermogen wordt verspreid over alle vier de wielen, middels een achttrapsautomaat. Voor de hooligans onder ons: de S6 en S7 zijn ook te verkrijgen met achterwielaandrijving.