Cars & Bikes

Gereden: Aprilia Tuono V4 1100 Factory 

De Aprilia Tuono V4 1100 Factory is de eerste motorfiets waar wij een recensie over schrijven. En dan hebben we meteen één van de meest opwindende naked bikes op de markt te pakken – een goed begin dus!

Aprilia Tuono V4 1100 Factory

Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn Italianen gek op scooters, auto’s en uiteraard motoren. Olie lijkt dan ook door de aderen van Italiaanse coureurs te stromen, denk bijvoorbeeld aan race-legende Valentino Rossi. Yes, de Italianen hebben een reputatie hoog te houden en daar zijn ze met deze naked bike zeker in geslaagd. Deze geavanceerde machine komt bij vele vergelijkingstesten als beste in zijn klasse naar voren. Een motor vol passie en power!

De Tuono is een directe afstammeling van de RSV4, de viervoudig wereldkampioen SBK (Wereldkampioenschap Superbike) en wat Aprilia zelf zegt “Power in it’s DNA’.

POWER IN ITS DNA

De gestroomlijnde naked bike heeft de uitstraling van een racemotor, de ophanging en de remmen komen direct van de nieuwe RSV4 en de motorfiets beschikt over een 65° V4 die goed is voor 175 pk!

Innovatie van binnenuit

De grootste innovatie is de elektronica, er is namelijk een ongekend niveau aan elektronica toegepast op de nieuwe Tuono. Met name de aPRC wat staat voor Aprilia Performance Ride Control.

“aPRC – Het dynamische controlesysteem, dat direct is afgeleid van de winnende technologie uit het WK superbikes. Het is het meest complete en geraffineerde systeem dat er te koop is.

Dit dynamische controlesysteem is nog altijd het enige zelfkalibrerende systeem met Wheelie Control. Het bevat onder meer: ATC (Aprilia Tractie Control), AWC (Aprilia Wheelie Control), ALC (Aprilia Launch Control) en AQS (Aprilia Quick Shift).”

Het is mogelijk om via het dashboard door de verschillende instellingen te scrollen, zo heb je de bovengenoemde systemen maar ook het motor managementsysteem bestaande uit 3 standen: road, sport en track. Een kleine opmerking is dat het bedieningsknopje voor de boardcomputer redelijk gevoelig is waardoor je met handschoenen aan snel te ver in het menu scrolt.

Het zadel lijkt wat hard, maar als je er eenmaal op zit, zit hij zeer comfortabel en kun je eveneens rekenen op een goede houding. De taille van de motorfiets is smal waardoor je niet wijdsbeens op de motor zit. Combineer dit met de spiegels, die makkelijk verstelbaar zijn, en je krijgt een goed overzicht van alles wat er om je heen gebeurd.

De uitlaat zorgt voor een redelijk rustig geluid, maar als je speelt met de gashendel komt er een heerlijk rauw en fel geluid uit de uitlaat en zo weet deze V4 de aandacht van de mensen om je heen goed naar zich toe te trekken.

Autobahn: hoe rijdt de Tuono V4?

Wat een kanon! Door de Aprilia Wheelie Control (AWC) wordt je niet “beperkt” in het optrekken en in combinatie met de Aprilia Quick Shifter (AQS) ga je er als een malle vandoor.

Natúúrlijk zochten we de autobahn op om dit eens goed zelf te ondervinden. Het resultaat: een glimlach van oor tot oor en flink onder de indruk van de prestaties van deze bike. Want naast power, is dit gewoonweg een hele complete motor.  De acceleratie, stabiele wegligging en remmen zijn zo lekker afgesteld dat hij al snel als een vertrouwd paard aanvoelt. En dit paard gaat heel snel heel hard!

Een nadeel van een naked bike is dat je veel wind pakt en bij hoge snelheden moet je beschikken over aardige sterke nekspieren.

Al met al een hele gave en heerlijke motor voor op de weg en voor op het circuit, want met wat dit beest allemaal in huis heeft geef je die kuipjes toch echt wel het nakijken.