De volgende methode is alleen mogelijk bij handgeschakelde auto’s, en je hebt er meerdere mensen voor nodig. Zelf zit je achter het stuur, terwijl een aantal mensen de auto duwen om hem in beweging te krijgen. Zorg ervoor dat, voordat het duwen begint, alle stroomgebruikers in de auto zijn uitgeschakeld en de auto in zijn vrij staat. Op het moment dat de auto in beweging komt, schakel je direct naar de tweede versnelling en laat je abrupt de koppeling opkomen, waarna de motor zal aanslaan. Het is mogelijk dat de auto een beetje zal schokken, maar geen paniek: dat hoort erbij. Wat belangrijk is, is dat je na het aanslaan van de motor minimaal een halfuur blijft rijden. Als je dit niet doet, moet je het proces mogelijk binnen korte tijd opnieuw uitvoeren.
Beter dan startkabels?
Om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen, is het belangrijk om te achterhalen waarom de accu leeg was. Accu’s hebben geen oneindig leven en moeten soms vervangen worden. Bij je autogarage kunnen ze eenvoudig controleren of de accu door deze methode weer goed functioneert of dat het tijd is voor een nieuwe.
Deze methode is in principe prima en de beste optie als je geen startkabels bij je hebt. Het is echter veel makkelijker en beter voor je auto om startkabels te gebruiken. Dit proces kan de levensduur van de auto verkorten als je het niet helemaal volgens de juiste stappen uitvoert. Doe dit dus alleen als je precies weet hoe je het moet aanpakken.