Even asociaal doen? Porsche introduceert zeer bijzondere optie voor hun nieuwe auto’s
Porsche heeft een patent aangevraagd voor een wel heel erg bijzonder idee: een functie die automatisch herkent wanneer je een tunnel inrijdt en je vervolgens laat kiezen tussen fluisteren of volle bak brullen. We leggen je uit wat het idee van Porsche precies is.
Wat is de “Tokkiemodus” van Porsche?
Het idee van Porsche wordt nu al gekscherend de “Tokkiemodus” genoemd, maar wat is het precies? Het werkt via een camerasysteem dat een tunnel nog vóór je erin bent detecteert. Op dat moment schakelt de auto over naar een van twee karakterstanden. In de beschaafde variant sluit de Porsche zijn uitlaatkleppen, houdt de ramen dicht en tempert hij de motorstem tot een gedempt gerommel. Perfect wanneer je even geen publiek zoekt of je medepassagiers wil sparen.
Maar de tweede modus is waar wij fan van zijn. Kies je voor deze brutale stand, de “Tokkiemodus”, dan gaan de uitlaatkleppen open, schakelt de automaat terug en wordt dat iconische Porsche-geluid door de tunnel gebulderd alsof het een mini-concertzaal is. Het is iets wat je nu ongetwijfeld al regelmatig hoort als je door een tunnel rijdt. Maar nu is het dus niet meer nodig om zelf terug te schakelen en gas te geven. Binnenkort regelt Porsche dat allemaal.
Hoe wordt deze modus van Porsche ontvangen?
Zoals je misschien al zou verwachten, zijn de reacties over deze “Tokkiemodus” gemixt. Veel liefhebbers van auto’s vinden het fantastisch. Er zijn maar weinig dingen beter om dat heerlijke geluid van de motor in je Porsche even wat extra body te geven in een tunnel. Maar ja, niet iedereen is enthousiast. Sommige mensen houden er vooral niet van als iemand gas bij geeft in een tunnel en vinden dat alleen maar asociaal.
Dat is niet het enige punt wat reacties uitlokt. Tegenwoordig ligt de focus wereldwijd steeds meer op duurzaamheid en worden auto’s schoner, duurzamer en ook stiller. De nieuwe optie van Porsche staat hier dus loodrecht tegenover. Toch kiest Porsche er dus bewust voor om iets te ontwikkelen dat werkt op de emotie en rijplezier. Als dat ten koste gaat van een heel klein beetje extra verbruik, dan is dat het toch zeker waard?
Lees ook: Bill Gates betaalde elke dag een boete om zijn Porsche 959 te behouden.