Met de Mazda6e door het prachtige Andalusië: de nieuwe maatstaf voor elektrisch rijden
Mazda zet met de volledig elektrische Mazda6e een nieuwe stap richting de toekomst: een stijlvolle vijfdeurs die Japans vakmanschap koppelt aan moderne technologie. Om dat zelf te ervaren, reisden we naar het zonovergoten Andalusië, waar Mazda ons uitnodigde voor een unieke testrit door glooiende landschappen, witte dorpjes en kronkelende wegen die perfect laten zien wat elektrisch rijden volgens Mazda betekent.
Een stormachtige start van de reis
Vroeg in de middag vertrekken we vanaf een grijs, grauw en koud Schiphol. Met een vlucht naar het altijd warme en zonnige Málaga denken we het dan goed voor elkaar te hebben, maar als we nog niet eens op onze bestemming zijn aangekomen, komen we al van een koude kermis thuis: het stormt. Met hevige turbulentie en met een kleine omweg, landen we, een half uur later dan gepland, op Málaga Airport.
Eenmaal buiten wanen we ons weer even in Amsterdam. De lucht is nog steeds grauw, en de temperatuur is misschien iets gestegen, het is wel harder aan het regenen dan dat het in ons kikkerlandje deed. Gelukkig blijven we hier niet hangen. We stappen in een ruime Mazda en vervolgen onze weg richting Granada. Tijdens deze trip worden we nog even geconfronteerd met het weer. Terwijl we rijden door het heuvelachtige landschap van Andalusië worden we overvallen door een ware hoosbui. Stapvoets over de snelweg, zonder iets te kunnen zien, komen we steeds dichter bij onze eindbestemming. Één ding wisten we toen al zeker. Het wordt een enerverende trip.
De schaduw van het Alhambra
Nadat we de regenachtige rit van Málaga naar Granada hebben overleefd, komen we aan bij ons doel: het Alhambra Palace Hotel. Majestueus gelegen aan de voet van het beroemde Alhambra, ademt nog steeds de grandeur van de late 19e eeuw. Met de kenmerkende architectuur van Granada, met zijn Arabische invloeden, voelt het bij binnenkomst even alsof je terug in de tijd stapt. En dat terwijl er aan luxe en comfort geen gebrek is.
Vervolgens worden we geïntroduceerd met het team van Mazda. En misschien wel nog belangrijker: we werden geïntroduceerd aan de prachtige Mazda6e, die glorieus op een rij geparkeerd staan voor de ingang van het hotel. Even later nemen we plaats in het restaurant van het hotel voor ons diner. Met uitzicht over heel Granada genieten we van de kunsten van de keuken van het Alhambra Palace Hotel, en bereiden we ons voor op de prachtige tocht die we de volgende dag gaan maken.

Een les in Japanse eenvoud
De volgende ochtend begint niet achter het stuur, maar tussen de strakke lijnen van het Caja Granada Cultural Center, een imposant gebouw dat op het eerste gezicht minimalistisch oogt, maar waar elke hoek en lichtval doelbewust is ontworpen. Hier krijgen we een kijkje in de ziel van Mazda: het Kodo-design (letterlijk vertaald: “ziel van beweging”), dat draait om de perfecte balans tussen eenvoud, emotie en beweging in een stilstaand object. Eén van Mazda’s eigen ontwerpers neemt ons mee in de filosofie achter de nieuwe Mazda6e, waarin met elk detail een verhaal wordt verteld.
Vier Japanse begrippen vormen de kern van dat verhaal. Ma, de schoonheid van leegte, zorgt voor rust en ruimte in het interieur. Sori brengt elegante rondingen die de auto kracht en gratie geven, terwijl Utsuroi speelt met licht en schaduw, waardoor de carrosserie als het ware ademt wanneer de zon erop valt. En dan is er Monozukuri, het Japanse vakmanschap dat voelbaar is in elk gestikt detail van het dashboard en elke naad van het leer.
Later kregen we de kans om de Mazda6e in alle rust van dichtbij te bekijken. In de open patio van het museum, een cirkelvormige ruimte met spiraalvormige trappen die als penseelstreken omhoogliepen, stond de Mazda6e in het midden. Het stijlvolle interieur en de strakke lijnen van de carrosserie ademen een gevoel van ruimte en rust. We krijgen een tastbaar voorbeeld van de betekenis van Ma, de schoonheid van de leegte tussen objecten en de ruimte die dan ontstaat.

De tocht door de Gorafe-woestijn
Na een heerlijke lunch, met wederom een geweldig uitzicht over Granada, kregen we de sleutels van onze eigen Mazda6e. Het is de aanvang van een schilderachtige route door de Gorafe-woestijn. Ruim 3 uur kregen we de kans om de Mazda6e door het ruige Andalusische landschap, langs nauwe, steile paadjes en verrassende hoogteverschillen eens goed aan de tand te voelen.

De Gorafe-woestijn is een plek waar avontuur eenvoudig te vinden is. Als echte avonturiers die wij hier zijn, zijn we natuurlijk volledig afhankelijk van Google Maps. Als de telefoon die navigeert vervolgens per ongeluk de route afsluit, is er geen internettoren in de buurt om ons te helpen weer de juiste route te vinden. Door bij een paar splitsingen te gokken en te hopen op het beste, bevinden we ons uiteindelijk in een klein, typisch Andalusisch dorpje. Hier schieten we nog een paar prachtige plaatjes en met het genot van een koud drankje in de zon, weten we weer een signaal van internet op te pakken en kunnen we de route weer vervolgen. Ogenschijnlijk zonder de verkeerde keuze gemaakt te hebben, kunnen we onze vrees van een avondje survivallen in de barre woestijn van ons afzetten en ronden we de route af, terug naar Granada.
Onze ervaring met de Mazda6e
Wat de auto zelf betreft, maakte de Mazda 6e een sterke indruk. De afwezigheid van het typische zware gevoel dat je bij veel elektrische auto’s ervaart, was hier vrijwel afwezig. Het sturen voelde scherp, direct en zeer communicatief, waardoor we precies voelen wat de auto doet, zelfs op de smalle en steile paadjes van de Gorafe‑woestijn. Het gas- en rempedaal reageerde vlot op elke input, waardoor elke bocht en iedere versnelling natuurlijk aanvoelde. Met een vermogen van 258 pk en een bereik van ongeveer 500 kilometer hebben we ons volledig zonder zorgen kunnen uitleven in de woestijn.
Het interieur is strak en minimalistisch, met bijna alle functies te bedienen via het dashboard‑scherm. Dat geeft het geheel een stijlvol, overzichtelijk gevoel. Zo heb je geen last van de vele knopjes of hendels die je vaak op een dashboard ziet. Al moest je soms even zoeken naar de juiste bediening, bijvoorbeeld voor de ruitenwissers, maar daar raakten we gelukkig snel aan gewend. Tijdens de rit door de woestijn merken we hoe soepel en wendbaar de auto aanvoelde. Zelfs op onverharde stukken bleef hij stabiel en betrouwbaar, precies zoals je wilt tijdens een uitdagende tocht door de woestijn.

Romantisch einde van de reis
Die avond sluiten we de reis af in het restaurant Carmen de Aben Humeya. Met een prachtig uitzicht over het historische Alhambra is het een parel van een restaurant midden in de smalle steegjes van Granada. Vol trotst wordt er gemeld dat ze het “5e meest romantische restaurant ter wereld” zijn. Terwijl wij, tijdens een van onze vele, heerlijke voorgerechten, ons afvragen op welke lijst dat gebaseerd is, wordt de claim van het restaurant bevestigd. Achter ons stijgt namelijk opeens applaus op: een stel heeft zich zojuist verloofd. Het was de romantische afsluiter van een prachtige trip, en voor ons het startschot om nog wat drankjes te doen in het sfeervolle oude centrum van Granada, waar het nog tot laat in de avond gezellig bleef.

Lees ook: De bijzondere hobby van de premier van Japan: Sanae Takaichi en haar iconische 1991 Toyota Supra.