Het ‘bulletproof’ probleem van de Tesla Cybertruck

We kennen hem allemaal uit filmpjes: die Cybertruck met z’n brute, hoekige body van roestvrij staal. Elon Musk beloofde een auto waarbij kogels afketsen alsof het hagelstenen zijn. De metalen buitenkant is inderdaad extreem stevig, misschien zelfs té…

Waar Amerikanen vooral aan stoerheid en veiligheid voor degene ín de auto denken, kijkt Europa vooral naar de omgeving van de auto. Die scherpe randen en die keiharde, stijve carrosserie? Daar krijgt elke Europese verkeersambtenaar spontaan nachtmerries van. Want stel je voor dat een fietser, motorrijder of voetganger per ongeluk contact maakt met zo’n keihard voertuig. Dan heb je een recept voor rampzalige verwondingen. Daarom eisen de Europese regels: geen scherpe hoeken en wel impactzones die schokken opvangen. Precies het tegenovergestelde van wat de Cybertruck zo kenmerkt.

Ook nog te zwaar en te snel?

Alsof die harde buitenkant nog niet genoeg is, raakt de Cybertruck ook andere Europese veiligheidsnormen. Europa heeft strikte eisen voor zware voertuigen: boven de 3.500 kilo moet je onder meer een snelheidsbegrenzer hebben, wat ontbreekt op de standaard Cybertruck. Daarnaast zit de Tesla boordevol systemen die in de VS prima werken, maar hier niet goedgekeurd zijn omdat ze minder getest of simpelweg niet veilig genoeg zijn.

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Designer op Instagram voorziet de Tesla Cybertruck van een ongekende make-over.

Denk aan te weinig ‘kreukelzones’, geen goed ingestelde airbags en dat soort basic passieve beveiliging, die wel te vinden zijn in elke moderne Europese auto. Extra crue: Tesla kampte de afgelopen tijd ook nog eens met flink wat recalls vanwege falende onderdelen, zoals vaststekende pedalen, problemen met de ruitenwisser of systemen die onverwacht uitvallen. Dat helpt natuurlijk ook niet mee om het vertrouwen van Europese keurmeesters te winnen.

Amerikaanse muscle versus Europese regels

Dit alles duidt een dieper verschil tussen Amerika en Europa. In de VS zijn gigantische pickups, die bijna vrachtwagenformaat zijn, dagelijkse kost. Ze mogen rauw en ongenaakbaar zijn. Maar in Europa ligt de nadruk veel meer op veiligheid voor iedereen op de weg, niet alleen voor degene achter het stuur. Hier kijkt men naar de bescherming van kwetsbare weggebruikers én naar milieunormen. Die mismatch zorgt ervoor dat de Cybertruck voorlopig geen Europese straat zal zien. Zelfs verzoeken van Amerikaanse militairen om hun Cybertruck via een speciale regeling naar Duitsland te krijgen, kregen een formeel ‘nein’: geen enkele uitzondering. Mocht je dus dromen van een Cybertruck, dan zal dit voorlopig nog een droom zijn die je in Europa niet kan waarmaken.

Lees ook: Politie in Californië gaat Tesla cybertruck van $ 150.000 gebruiken.