Een race vol legendes en voor de eeuwigheid

Even terug naar 1984: een jong broekie, genaamd Ayrton Senna, daagt de grootheden van de autosport uit op het gloednieuwe Nürburgring Grand Prix-circuit. Tijdens een spetterende Race of Champions, ingelijfd door helden als Niki Lauda, Alain Prost, Stirling Moss, James Hunt en Jack Brabham, laat Senna meteen zijn visitekaartje achter. Ondanks zware regen, verslaat hij deze gevestigde orde in een fabrieksverse Mercedes 190E 2.3-16.

Deze race gaf niet alleen een boost aan zijn carrière, maar katapulteerde de 190E gelijk tot cultstatus. Geen wonder dat Senna’s liefde voor deze wagen ontstond in het heetst van de strijd. Senna was zelfs zo weg van de auto, dat hij deze zelfs mee naar huis nam. Op slag verliefd.

Lees ook: Dramaserie over Ayrton Senna, één van de beste F1-coureurs ooit, is binnenkort te zien op Netflix.

Deze Mercedes is meer dan een sportieve sedan

De Mercedes 190E 2.3-16 is geen doorsnee sportsedan. Deze uitvoering, in stijlvol Smoke Silver Metallic met zwart leren interieur, heeft een Cosworth 2.3-liter viercilinder krachtbron, goed voor 167 pk en gekoppeld aan een manuele vijfbak. Klinkt nu misschien niet al te indrukwekkend, maar voor het gewicht van de auto en de tijd waarin deze geaakt is, is dat zeker niet niks.

▼ scroll verder ▼

Het is geen hardcore raceauto, maar hij was wel snel genoeg om de F1-legendes te laten zweten. Senna’s exemplaar, uitgeleverd op fabriekspecificatie, ademt pure jaren ’80-power met: originele Becker Mexico stereo, toolkit, nooit geopende EHBO-kit en zelfs de fabrieks-brandblusser nog aan boord. Wie zit nou niet te watertanden bij een sedan die ooit dagelijks werd gepiloteerd door de koning van het regenrijden?

De legendarische auto van Senna gaat onder de hamer

Deze 190E is geen garage queen; Senna gebruikte hem gewoon dagelijks. Tussen oktober 1985 en 1987 reed hij er ruim 40.000 kilometer mee. Daarna reisde de Benz via diverse liefhebbers rond de wereld, waaronder een fanatieke eigenaar in Australië die hem piekfijn onderhield. Maar het echte goud zit ‘m in het papierwerk: fabrieksfactuur, registratie, belastingbewijzen, allemaal met de handtekening van Senna. Alsof dat nog niet genoeg is, prijkt sinds 2016 ook Niki Lauda’s handtekening in het motorruim. En ja, daardoor wordt het niet alleen een uniek stukje Senna-geschiedenis, maar ook een connectie met nóg een grote naam. Met ongeveer 248.400 kilometer op de teller bewijst deze wagen dat je een icoon best mag gebruiken, zolang je ‘m behandelt met respect.

Nu wordt er dus gezocht naar een nieuwe eigenaar voor dit stukje autogeschiedenis. Veilinghuis RM Sotheby’s veilt de auto op 1 november in Londen en mikt op €255.000 tot €290.000. Niet goedkoop, maar voor fans én verzamelaars is deze auto de kans om het verleden van dichtbij te beleven. Wie wil nou niet de pedalen indrukken waar Ayrton Senna zijn voetsporen achterliet?

Lees ook: Dit moet de hoogste woontoren ter wereld worden ter ere van Ayrton Senna.