Een boot die het water openritst

Suzuki kreeg het briljante idee voor zijn boot niet tijdens een typisch brainstormsessie, maar op 10 kilometer hoogte. Tijdens een vlucht over de baai van Tokio keek hij door het raampje en zag hij hoe boten onder hem sporen in het water trokken. Voor veel mensen is dit gewoon een mooi uitzicht, maar voor Suzuki was het hét moment waarop de vonk oversloeg. Het leek net alsof de boten een rits trokken door het oppervlak.

Dat beeld – water dat opengetrokken wordt als een gigantische jas – liet hem niet meer los. Daar moest hij iets mee. Hoe cool is het als je niet alleen vaart, maar de rivier symbolisch ‘opent’? En zo de stad letterlijk en figuurlijk verbindt?

Hoe het Zip-Fastener Ship werkt

Suzuki’s Zip-Fastener Ship oogt als een enorme rits. Denk aan het formaat van een stretch limo, maar dan voor op het water: ruim 9 meter lang en met die kenmerkende tandjes. Het slimme van het ontwerp? Terwijl de boot zich een weg baant door de Sumida-rivier, creëert hij een wake die eruitziet als een opengeritste baan over het water. Vanuit de lucht, bijvoorbeeld gefilmd met een drone (want zeg nou eerlijk, iedereen wil dit beeld in 4K), lijkt het alsof het blauwe water ter plekke opengeschoven wordt. Een simpele vaartrip verandert hiermee in een soort performance art. Iedereen die langs de oevers van de Azumabashi- en Sakurabashi-brug kijkt, ziet met eigen ogen hoe design en tech samenkomen. Suzuki bewijst dat je zelfs met een simpele boot een mindfuck van jewelste kunt veroorzaken.

verbinding, innovatie en een knipoog

Natuurlijk is deze boot meer dan een geintje voor Instagram. De Zip-Fastener Ship is onderdeel van het Sumida River Sumi-Yume Art Project. Dit is een initiatief dat stedelijke kunst midden in Tokio tot leven brengt. Naast de looks en de tech is de diepere laag minstens zo vet. De rits symboliseert verbinding – niet alleen letterlijk (de boot verbindt de oevers fysiek). Maar het daagt je ook uit met nieuwe ogen naar de stad te kijken.

▼ scroll verder ▼

Bovendien balanceert Suzuki geniaal tussen kunst en techniek. Want een boot moet niet alleen mooi zijn. Hij moet ook blijven drijven, stevig varen, en dat brute rits-effect in het water maken. Dat is next level design waar je alleen maar respect voor kunt hebben. Of, zoals Suzuki het in interviews uitlegt: “kunst en technologie zijn dé tools om de wereld een stukje speelser te maken.” En geef hem eens ongelijk. Wie wil er nou niet z’n problemen openritsen en overboord gooien terwijl je door het hart van Tokio vaart?

Lees ook: George Russell schaft ‘raceboot’ van bijna € 3 miljoen aan.