Veel geprezen Black Myth: Wukong krijgt een vervolg
Het was de eerste game van Game Science en het was meteen een doorslaand succes: Black Myth: Wukong. De game die is geïnspireerd op de Chinese mythe krijgt snel al een vervolg. Black Myth: Zhong Kui is aangekondigd tijdens Gamescom 2025 en belooft een slimmere, donkerdere en minstens zo epische actie-RPG te worden als zijn voorganger.
Zhong Kui: de volgende held uit de Chinese mythologie
Voor wie dacht dat Game Science automatisch voor een eenvoudige Wukong-sequel zou kiezen: think again. De developers gaan vol voor vernieuwing. In plaats van nog een hero met een aapstaart laten ze nu Zhong Kui in de spotlights springen. Deze gast is niet zomaar gekozen. In de Chinese folklore staat Zhong Kui bekend als de ultieme demonenverjager. Hij was een geleerde die na onterechte schande zelfmoord pleegde. Maar juist daardoor keerde hij als een soort bovennatuurlijke badass terug.
Hij maakt jacht op geesten tussen hel en aarde. Zhong Kui verschijnt vaak in klassieke kunst, tempels en zelfs Chinese nieuwjaarsrituelen als afschrikmiddel tegen het kwaad. Game Science grijpt dat donkere, bovennatuurlijke sfeertje stevig aan. Daardoor wordt het verhaal deze keer grimmiger en dieper gemaakt dan bij Wukong. Superhero met bagage dus, en dat geeft ruimte voor vette thema’s als wraak, eer en verlossing.
Aankondiging Gamescom 2025
Bij de officiële onthulling tijdens Gamescom 2025 zagen we direct dat Black Myth: Zhong Kui allesbehalve een slap aftreksel wordt. In de eerste teaser trapte Zhong Kui op een mega-tijger het strijdtoneel binnen. Het belooft dikke, duistere actie te worden met volop mythische wezens uit Chinese legendes. Daarnaast een gevoel voor spektakel dat je zelden ziet.
De developers van Game Science hebben in hun Q&A aangegeven dat we geen kopie van Wukong moeten verwachten, maar juist spannende nieuwe features. Totaal andere combat, meer nadruk op de spanning tussen goed en kwaad. Bovendien een wereld die een stuk grimmiger en mysterieuzer is. Er ligt extra focus op het wegwerken van de feedback die ze na Wukong kregen. Story, flow en mechanics worden naar een hoger niveau getild. Met andere woorden, dit is geen slap tweede deel, maar een compleet nieuw hoofdstuk voor de franchise.
Lees ook: Studie toont aan: Dit is de meest stressvolle videogame.
Verder bouwen op de Wukong-hype
Laten we het even over de cijfers hebben: Black Myth: Wukong verkocht binnen 3 dagen ruim 10 miljoen exemplaren. Daarmee zette het China als AAA-gameland definitief op de kaart. Op deze hype willen ze nu doorpakken. Nu mikt Game Science met Zhong Kui opnieuw op PC én alle grote consoles. Fans hopen dat deze frisse start het genre een extra boost geeft. Ze willen niet in ‘Soulslike-moeheid’ belanden. Dat soulslike-element blijft wel, maar dan met een duit aan folklore, bizarre monsters en een stevig eigen smoelwerk.
De verwachtingen zijn torenhoog. Eerlijk is eerlijk, alles klinkt alsof Game Science opnieuw een dikke stempel gaat drukken op de internationale game-scene. De juiste mix van mythologie, brute action en ijzersterke storytelling? Wij zeggen: let’s go!