Klassieke auto t.w.v. $ 6 miljoen valt van vrachtwagen af
Je kent vast het gevoel als je een paar splinternieuwe sneakers uit z'n doos trekt, aan doet en em binnen een half uur in een plas ziet belanden? Vergroot dat keer een miljoen en je komt in de buurt van wat er gebeurde toen een zeldzame Ruf CTR Yellowbird van een transporter rolde in San Francisco. Een absolute nachtmerrie voor elke autoliefhebber en verzamelaar. Hoe heeft dit kunnen gebeuren met een van de zeldzaamste supercars aller tijden, en wat doet zo’n schade met de waarde van deze legende uit de jaren '80?
Yellowbird: het gele racemonster dat geschiedenis schreef
Als je een beetje in autoland zit, dan weet je waarschijnlijk wel dat een Ruf CTR Yellowbird geen doorsnee Porsche is. Stiekem oogt hij als een klassieke 911 Carrera, maar onder de motorkap schuilt een beest. Ruf koos in de jaren ‘80 bewust voor een standard narrow-body Carrera shell vanwege zijn lagere gewicht. Met een 3.4-liter twin-turbo flat-six die 463 pk levert, was dit in 1987 de snelste productieauto ter wereld. Hij haalde 343 km/u op de teller, en dat in de jaren ’80! Zelfs de bijnaam ‘Yellowbird’ is legendarisch. Ooit kreeg de auto bij een test van Road & Track een felle gele lak. Sindsdien is die naam blijven hangen.
Er zijn minder dan 30 Yellowbirds gebouwd. Zó zeldzaam dat iedere auto die in veiling komt, viral gaat bij autoliefhebbers wereldwijd. De prijs? Een exemplaar ging eerder dit jaar voor meer dan $ 6 miljoen van eigenaar. En de waarde van de Yellowbirds lijkt alleen maar verder te stijgen.
Hoe 6 miljoen dollar in rook opging
We zetten het beeld even neer: San Francisco, een transporter – net 8 uur terug uit Duitsland, waar de auto bij Ruf in de fabriek opnieuw zwart werd gespoten. De chauffeur wil deze klassieker lossen. Hij vergeet de wielen te blokkeren, en dan gebeurt het: de Ruf CTR rolt van een 2,5-meter hoge laadklep. Hij landt verticaal op z’n achterwerk en blijft steken met de neus de lucht in. Pure horror, voor je ogen zie je miljoenen verdampen.
Lees ook: Brits autobedrijf voorziet Porsche 911 van een heuse F1-motor met 1.200 pk.
De precieze schade is nog niet volledig bekend, maar wat je direct ziet: lakschade aan de complete achterbumper. De uitlaat bungelt, en de bodemplaat krijgt een gratis trip naar Duitsland voor herstel. Want zo’n zeldzame auto laat je niet bij de plaatselijke spuiter herstellen. Alleen Ruf zelf mag hieraan sleutelen. Reken op maanden wachten en een rekening met minstens vijf nullen. Het kan zelfs meer zijn, en een kras op de ‘matching numbers’-status van deze klassieker kan funest zijn voor de toekomstige veilingwaarde. Dit soort incidenten schudt de hele autoverzamelende elite wakker. Zelfs een waardevol stuk erfgoed is kwetsbaar zolang er mensenhanden aan te pas komen.