Onrust bij Red Bull en nieuwe regels in 2026

Achter – of eigenlijk meer voor – de schermen bij Red Bull is het aan het donderen. Het afgelopen anderhalf jaar is er een exodus gaande van belangrijk personeel dat het team verlaat. Namen als Jonathan Wheatley en Adrian Newey verlieten het team zelf al en recent kwam daar ook nog het ontslag van Christian Horner bij. Met de slechte prestaties van de Red Bull-auto en de grote reglementsverandering van vorig jaar is het steeds minder zeker of Verstappen bij het team zal willen blijven.

Vanaf 2026 verandert de Formule 1 radicaal: motoren krijgen een gelijke verdeling tussen verbrandingskracht en elektrische energie. Auto’s worden lichter, compacter en rijden op 100% duurzame brandstof. Het bekende DRS-systeem verdwijnt en maakt plaats voor actieve aerodynamica en elektrische boostsystemen. Door deze grote wijzigingen weet geen enkel team zeker of ze straks nog competitief zijn – en dat maakt de teamkeuze van Max Verstappen extra spannend.

Optie 1: Blijven bij Red Bull – Vertrouwen op het bekende

De makkelijkste keuze is blijven. Red Bull kent Verstappen door en door. Ze hebben samen alles gewonnen. Maar 2026 betekent ook een nieuw partnerschap: Ford komt aan boord als motorleverancier, ter vervanging van Honda. Een grote naam, maar zonder recente F1-ervaring.

Blijft Red Bull het toonaangevende team? Of krijgt het te maken met groeipijn en kinderziektes? Verstappen moet erop vertrouwen dat zijn team – met nieuwe motorpartner – opnieuw als eerste de puzzel weet te leggen.

Optie 2: Overstappen naar Mercedes – De strategische gok

Mercedes is een team met F1-DNA in de genen. De afgelopen jaren waren moeizamer, maar het team blijft stabiel, goed georganiseerd en gericht op de lange termijn.
Nu Lewis Hamilton is vertrokken, is er ruimte voor een nieuwe kopman – en Toto Wolff heeft meermaals aangegeven Max graag te willen binnenhalen.

▼ scroll verder ▼

Mercedes werkt al jaren aan de nieuwe 2026-motor en heeft vaak laten zien sterk te zijn bij reglementswijzigingen. Ze zijn dan ook de favoriet om volgend jaar met de sterkste motor voor de dag te komen. Maar overstappen betekent wel: nieuwe mensen, nieuwe werkwijze, nieuwe dynamiek. En de vraag of je daar als coureur opnieuw het vertrouwen en de klik vindt die je bij Red Bull wél hebt.

Optie 3: Iets totaal anders – Aston Martin of zelfs Audi

Er is nog een derde route: het onverwachte pad. Teams als Aston Martin (met steun van miljardair Lawrence Stroll en samenwerking met Honda) of Audi (dat vanaf 2026 officieel instapt via Sauber) timmeren hard aan de weg. Beide merken investeren serieus in technologie, faciliteiten en rijders.

Een overstap naar zo’n team zou gewaagd zijn, maar ook strategisch slim als Verstappen gelooft dat zij het beste lange-termijnplan hebben. Het risico is hoger – de basis ligt er nog niet – maar als het goed uitpakt, schrijft hij geschiedenis op een nieuwe plek.