Op 11 juli 2025 reed de allereerste zelfrijdende bus op de openbare weg in Nederland door Rotterdam. Daarmee laat de stad zien vol in te zetten op innovatie en de toekomst van reisgemak. Maar wat maakt pilotlijn 533 zo bijzonder?

Zelfrijdend vervoer tussen metro en luchthaven

De bus rijdt tussen metrostation Meijersplein/Airport en Rotterdam The Hague Airport, een traject van ongeveer tien minuten. Vanaf 1 augustus 2025 mogen ook reizigers instappen. De route is bewust gekozen vanwege het overzichtelijke verkeersbeeld en de beperkte complexiteit, wat maximale veiligheid tijdens de pilot mogelijk maakt. Hoewel het voertuig grotendeels zelfstandig rijdt, is er nog altijd een getrainde chauffeur aanwezig om indien nodig in te grijpen.

Lees ook: Dit wordt de eerste elektrische Lamborghini: de Lanzador.

Technologie en duurzaamheid

De bus is ontwikkeld door leveranciers KARSAN en ADASTEC en beschikt over een volledig elektrische aandrijving. Hierdoor draagt het project niet alleen bij aan innovatie, maar ook aan de verduurzaming van stedelijke mobiliteit. Het voertuig biedt plaats aan 20 passagiers met bagage, en is volledig toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Dankzij sensoren, radar en camera’s analyseert de bus continu de omgeving en reageert hij direct op onverwachte situaties in het verkeer.

▼ scroll verder ▼

Lees ook: Vriendengroep bouwt oude lijnbus om tot ultieme partybus.

Samenwerking en toekomstperspectief

De pilot is het resultaat van nauwe samenwerking tussen verschillende partners en de gemeente Rotterdam. Elk van deze partijen levert een bijdrage op het gebied van techniek, infrastructuur, beleid of exploitatie. De RDW heeft het project goedgekeurd na uitgebreide tests, en evalueert samen met de partners hoe het systeem zich op de weg gedraagt.

@nosstories Het doel is om in 2026 echt met zelfrijdende bussen te gaan rijden 🚌 #bus #OV #NOSstories ♬ origineel geluid – NOS Stories

Het inzetten van zelfrijdende technologie moet helpen met het oplossen van uitdagingen zoals personeelstekort en beperkte mobiliteit onder bepaalde doelgroepen. Deze pilot levert bovendien waardevolle inzichten op voor toekomstige regelgeving en grootschalige toepassing van autonoom vervoer in Nederland. Rotterdam zet hiermee een duidelijke stap richting de toekomst en positioneert zich als een voorloper in slimme en duurzame mobiliteit, met impact voor de hele regio. Stappen we straks allemaal in bij een bus zonder chauffeur?