Sports

4 dingen die je nog niet weet over het circuit van Zandvoort

circuit van Zandvoort

Nederland is wederom terug op de wereldkaart wat Formule 1 betreft. Niet alleen vanwege de van prestaties van Max Verstappen, maar ook omdat de lang gedroomde terugkeer van de Nederlandse Grand Prix op het circuit van Zandvoort een feit is. Een circuit dat een rijke geschiedenis draagt. Deze 4 dingen wist je nog niet over het unieke duin-circuit van Zandvoort!

Toonaangevend circuitontwerp

Het oorspronkelijke ontwerp van het circuit is mogelijk niet volledig afkomstig van toenmalig voorzitter van de Nederlandse Automobiel Ren Club en architect, John Hugenholtz. Zo zou het ontwerp tot stand zijn gekomen met de hulp van C.H. Sammy Davis. De Le Mans-winnaar uit 1927 zou geadviseerd hebben tijdens de bouw in 1946. Enige nuance weliswaar: het baanontwerp haalde veel ‘inspiratie’ uit de directe omgeving. De aangelegde duinwegen van de voormalig Duitse bezetter dienden als leidraad voor het ontwerp.

View post on Twitter

Een primeur in de koningsklasse

Aan dit oude ontwerp is flink gesleuteld om aan de nieuwe eisen te voldoen. Tot genoegen van de FIA en FOM, kreeg het aangepaste circuit de goedkeuring. Al was de exclusieve bandenmaker Pirelli er niet bepaald weg van. De nieuwe achttien graden-hoek van de Arie Luyendijkbocht, met een hoogteverschil van ruim 4.5 meter tussen de binnen- en buitenkant, zou de racebanden op een nieuwe manier op de proef stellen.

Uiteindelijk kwam de Italiaanse bandenmaker over de streep en hebben wij een unicum: Zandvoort is het enige circuit op de Formule 1-kalender met een kombocht van dit formaat.

Speelpaleis van de weergoden

Het Nederlandse zeeklimaat is met vlagen grillig, des te meer als je op een steenworpafstand van de zee zit. Dit niet te overschatten element draagt bij aan het recept voor een uniek raceweekend in de duinen van Zandvoort.

Niet alleen kan de sterke zeewind parten spelen met de racelijnen van de allersnelsten op aarde, het zand in en rondom de baan zal dan eveneens opstuiven en voor een nieuwe uitdaging zorgen. Wisselende weersomstandigheden met korte lokale buien zijn eveneens typerend voor het lokale weerbeeld.

Watch on YouTube

Meer dan alleen een race(circuit)

Dat het een big deal is dat de Nederlandse Grand Prix een comeback maakt op het circuit van Zandvoort, is best begrijpelijk. Te midden van dit hectische jaar, lijkt het minder relevant, maar zo’n evenement is een gigantisch visitekaartje naar buiten toe. Onze economie, evenals de toeristische sector, is erbij gebaat dat zoiets plaatsvindt.

Zandvoort naar buiten toe profileren als het strand van Amsterdam klinkt wellicht wat overdreven. En toch is dat voor buitenlandse bezoekers en fans een romantisch voorstel. De Formule 1 wil circuits ‘in the middle of nowhere’ vervangen met locaties waar relatief dichtbij iets te beleven valt. Mede door de gunstige ligging van Zandvoort, kunnen wij dus genieten van de eerste Nederlandse Grand Prix in 36 jaar.

Alle ogen zullen gericht zijn op Max Verstappen. Zal de Nederlander wederom domineren?