Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de 2021 Kawasaki Z900

Kawasaki Z900 2021

Nadat we zagen dat de eerste zonnestralen het asfalt opwarmden wisten we dat het motorseizoen was geopend. Dat betekent tijd om de eerste motorfiets op te halen en te testen.
Dit jaar bijten we het spits af met een motorfiets die eigenlijk geen introductie nodig heeft. We hebben het over de Kawasaki Z900, het 2021 model uiteraard. De naked bike Z900 is al jaren een topfavoriet onder de Nederlandse motorrijders en scoort altijd hoog in de lijsten van best verkochten motoren van Nederland.

Nieuwe kleuren

Wij mochten van Kawasaki Nederland het nieuwste model van de Z900 testen, omhuld in de nieuwe kleuren Metallic Spark Black / Metallic Flat Spark Black / Red. Een kleurenpallet waar de sportiviteit vanaf spat.

Verder komt de Z900 ook in de kleuren zwart met groen, dit zijn eigenlijk dezelfde kleuren als degene die wij getest hebben maar dan met de Kawasaki-groene accenten. En in de kleuren zwart met witte kappen en groene accenten. Genoeg keuze dus!

Als je kijkt naar het ontwerp van de nieuwe Z900 zijn er een aantal elementen veranderd ten opzichte van zijn voorganger. De zijkappen zijn strakker gemaakt voor een modernere maar ook sportievere uitstraling, het framewerk is aangepast en ook de LED koplamp heeft een nieuw design gekregen. Alles in de filosofie van de moderne Sugomi styling, elegant én agressief (aanvalshouding, laaggeplaatste kop en hoge staart). Wat ons betreft weet Kawasaki de Z900 weer een nét iets mooiere uitstraling te geven.

Een hele goede handling

Vanaf het moment dat we plaatsnamen op het zadel van de Kawasaki Z900 voelde het gelijk goed. Het gebruik van de koppeling voelt fijn en een quickshifter mis je hierdoor eigenlijk helemaal niet. Het gewicht van 212 kg in combinatie met het vermogen merk je en ook de bochten zijn makkelijk aan te snijden met de Z900.

Voor kort woon-werkverkeer en in de stad is de Z900 ideaal. Voor de lange afstanden merk je wel dat je op een lichtere motor zit. In de dagen dat we de motor konden testen hadden we de pech dat het veel regende en hard waaide. De langere ritjes op de motor waren soms aardig aanpoten. Maar wat rijdt de Z900 heerlijk door de stad en ook over de dijken staat de motorfiets zijn mannetje.

Je hebt verschillende rijmodi die je kan selecteren op het duidelijke kleurenscherm. Rain, Road, Sport en Rider. De hulpsystemen grijpen progressief in afhankelijk van de gekozen rijmodus. In de modus Sport merk je dat je hoger in de toeren gaat en hoor je het geluid in combinatie met de Akrapovic uitlaat goed schreeuwen, heerlijk geluid. De modus Rider is een handmatige instelling en hier kan je alle hulpsystemen naar eigen voorkeur instellen.

De Z900 is niet voor niks een zeer gewilde naked bike. Met een prijskaartje van slechte €10.699,- krijg je veel waar voor je geld.