BAM! Zo hard als dat de nieuwste versie van het iconische S 1000 RR-model zijn debuut maakte op de grootste motorshow ter wereld, de EICMA in Milaan, zo klapt ‘ie ook op je beeldscherm! De verbeterde Superbike wordt geleverd met een lichter chassis en een nieuwe, krachtigere motor. Ter compensatie is er gekozen voor een nieuwe ophanging. Voordat we hierover allemaal in detail treden moet je eerst maar even je ogen de kost geven aan de 2019 BMW S 1000 RR:

2019 BMW S 1000 RR 1 2019 BMW S 1000 RR 4 2019 BMW S 1000 RR 7 2019 BMW S 1000 RR 2

2019 BMW S 1000 RR

BMW heeft het motorvermogen opgeschroefd tot boven de 200, waar het neerkomt op 207 pk – maar liefst 8 pk hoger! Hoewel spier over het algemeen meer zou moeten wegen, is de fiets er qua gewicht op vooruit gegaan. Door het nieuwe dieet geeft de weegschaal nu een gewicht van 197 kg of 193,5 kg (met het optionele M-pakket) aan. Al met al is de nieuwe RR daarom minstens één seconde sneller dan zijn voorganger!

Wat betreft die ene seconde speelt de motor natuurlijk ook parten: de nieuw ontwikkelde 4-cilinder in-line molen (998 cc) is nu 4 kilo lichter dan voorheen. Ook mogen we je vertellen dat het paradepaardje nu wordt geleverd met BMW ShiftCam Technology – een geheel nieuwe technologie voor BMW-motorfietsen die de kleptiming en klepslag aan de inlaatzijde varieert.

2019 BMW S 1000 RR 8 2019 BMW S 1000 RR 5 2019 BMW S 1000 RR 6 2019 BMW S 1000 RR 3

Een nieuwe RR kun je rijden in vier modi, te weten: “Regen”, “Weg”, “Dynamisch” en “Race”. Als dit nog niet genoeg voor je is, dan kun je de optie Pro-modi ook nog aantikken, deze komt met drie extra programmeerbare modi (Race Pro 1-3). Op zich wel geinig voor op zo’n sportieve bike, niet?