Wanneer de gemiddelde man nadenkt over de ultieme gezinsauto, komt de RS6 avant bij 80% van de mannen naar boven. Jawel, wij konden deze avant on steroids eens even uitproberen!

De RS (Renn Sport) modellen van Audi zullen niemand onbekend zijn. Audi`s dikste modellenlijn die nog boven de S (Sport) modellen geplaatst zijn. Eerder kregen we al de kans om de R8 uit de ultieme sportreeks van Audi te testen.

15 jaar eerder

De eerste generatie RS6 kwam in 2002 op de markt waarbij deze zowel als sedan als avant beschikbaar was. Hiermee ging Audi de concurrentie aan met de BMW M5 en de Mercedes E55 AMG. Toen der tijd had de RS6 450 pk, deed 0-100 in 4,9 en had een topsnelheid van 250 km/u. Nu, 15 jaar later is de RS6, alleen als avant verkrijgbaar maar nog steeds een icoon die beter is dan ooit.

Serieuze super car specificaties

Ja, het is al een beetje te proeven maar wij zijn onder de indruk van de RS6. De variant die wij reden was niet zomaar een RS6, maar de top of the line RS6 Performance Dynamic Edition. Waar de “normale” RS6 het moet doen met 560 pk & 700 Nm koppel krijgt de Performance variant hier nog eens 45 pk en 50 Nm bij. Ja, 605 pk en 750 Nm koppel… serieuze super car specificaties..!

Met deze extra “performance” schiet de RS6 performance in 3,7 seconden naar de 100 en in 12,1 seconden naar de 200. Voeg hier het dynamic pakket aan toe en de begrensde topsnelheid wordt opgeschroefd naar 305!! km/u. Om met dit soort getallen ook weer comfortabel de snelheid eruit te kunnen halen heeft de RS6 Performance naast de standaard geventileerde remschijven ook de optie ceramische remschijven te kiezen.

Een bijzonder interieur

In de RS6 kan je van deze bizarre performance genieten in een zeer uitgekristalliseerd interieur. Ja, de RS6 is een fijne plek om in te verblijven. Aan de hoeveelheid leer en alcantara met een vleugje carbon hier en daar komt geen einde. Het zijn juist de details die je ervan bewust maken dat je je in een erg dikke bak begeeft. De stiksels op de goed zittende sportstoelen, het alcantara dak en de subtiele hint van de lak kleur die terugkomt in de carbon weefsels.

Van buiten is de RS6 Performance, ondanks dat het een station is, een opvallende verschijning. Ja, hij valt bij veel mensen op, zelfs als je niet aan het brullen bent met het dikke V8 blok. De opgeklopte wielkasten, aggresieve bumper en defusers verraden dat je aardig wat onder de motorkap hebt liggen. Hierbij voegen de 21″ velgen en de matgrijze details die op meerdere plekken terugkomen toe aan het totaalplaatje.

Mocht dat niet voldoen maakt de RS6 een bak aan geluid, helemaal de RS6 die wij bij ons hadden… deze heeft het optionele Akrapovic titanium uitlaatsysteem onder de bips gemonteerd. Deze uitlaat geeft de RS6 een nog donkerder, mannelijker geluid. Dit komt wel met een prijskaartje, 9.995,- om precies te zijn..

Enfin, aan het einde van de dag is en blijft de RS6 de ultieme avant, gezinsauto en/of alleskunner. De gemiddelde supercar hou je bij terwijl je je hele gezin aan boord kunt hebben en trek je er zelfs met het Quattro systeem dik uit wanneer het weer een beetje tegenzit. Ondertussen kun je prima cruisen waarbij de luchtvering zorgt voor een comfortabele feel en moet je ook nog eens een hoop spullen meenemen, er is genoeg ruimte achter. Je hoeft je er niet in te schamen als je ermee door Monaco rolt en wil je ermee op wintersport ben je de baas in de bergen. En tja… komt het jochie dan weer bij je naar boven gooi je de RS6 lekker in dynamic mode en kun je de hooligan uithangen waarbij je iedereen in je achteruitkijkspiegel ziet verdwijnen.

Dit komt natuurlijk wel met een prijs. De RS6 Performance is te verkrijgen €155.590,-. De variant die wij bij ons hadden had zo goed als alle opties erop zitten en kwam uit op zo`n € 192.000,-. Ja, inclusief de bruut klinkende Akrapovic uitlaat van bijna 10k!