In 2006 kwam de eerste Audi R8 tevoorschijn. Tja, al moeten we eerlijk zijn.. we waren niet echt fan van het design.. de auto was zeker niet lelijk maar oogde toch een beetje als een vrouwelijke supercar. Dat beeld van de R8 sloeg voor ons volledig om tijdens de AutoRai 2015, waar de nieuwe R8 Plus stond te shinen achter een glazen wand.

Nee, je kon niet zomaar bij deze supercar komen, het pareltje van Audi, die met veel agressievere lijnen een meer masculine look met zich meebracht. “Wat zou het vet zijn om daar eens een rondje in te rijden”, die uitspraak herinneren wij ons maar al te goed.

1-r8-v10-plus-gewoonvoorhemfront18-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-front-forrest17-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-rear-forrest

Tegen alle verwachtingen in kregen we nu, 1,5 jaar later, de R8 V10 Plus mee voor twee dagen om eens te kijken wat we nou echt van deze auto vinden. Zoals je zult begrijpen waren wij niet uit de R8 te slaan en zijn wij uiteraard even richting de Duitse Autobahn gegaan om hem eens goed op z`n staart te trappen.

POV filmpje hieronder met een topsnelheid van 333 km/u!

Het atmosferische V10 blok is de sterkste krachtbron die te koop is bij Audi

Als iets gelijk opvalt is het wel het geluid. Bij een koude start gromt de motor woest tot deze wat meer op temperatuur komt. Tja, het V10 blok zonder turbo’s (samen met de A8 W12 de enige atmosferische blokken bij Audi) staat bekend om zijn geweldige sound en is tevens de sterkste krachtbron die te koop is bij Audi.

Waar de normale V10 het moet doen met “maar” 540 pk heeft de V10 Plus een aardige boost naar 610 pk en 560 Nm koppel wat samen met het quattro systeem zorgt voor bizarre acceleraties van 0-100 in 3,2 seconden en naar 200 in 9,9.

Het maximale vermogen komt pas volledig vrij bij 6.500 rpm waar je vervolgens van kan genieten tot de redline die rond de 8.700 toeren ligt. Hierbij zorgt de 7 traps s tronic automaat voor snelle schakelmomenten en houdt de toeren in die hoge range wanneer je sportief aan het rijden bent.

7-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-v10-engine

De wendbaarheid van de auto is fenomenaal

Hoe bevalt de auto op deze hoge snelheden? De R8 voelt erg lichtvoetig aan en geeft veel vertrouwen op de hoge snelheden. De keramische remmen (standaard bij de V10 Plus) zijn echt top! Samen met de snelle s tronic versnellingsbak gaat afremmen en weer accelereren feilloos. Het V10 blok reageert vrijwel direct doordat er geen gebruik gemaakt wordt van turbo`s en dit beloont je op een heerlijk orkest aan geluid bij toenemende toeren.

De wendbaarheid van de auto is fenomenaal, de middenmotor zorgt voor een perfecte gewichtsverhouding en de neus is zeer scherp en direct te plaatsen waarbij samen met het quattro systeem al vroeg op het gas kan worden gegaan. Het enige “minpuntje” voor de coureurs onder ons is dat overstuur vrijwel uitgesloten is, het is een erg “veilige” supercar wat een bepaalde fun-factor een beetje wegneemt.

Het interieur van de auto is vooral “less is more”

Door het digitale dashboard valt het display in het midden van de auto weg. Toch kom je door het 12,3 inch display niks te kort. Deze is in te stellen met de gewenste informatie. Het stuur bevat vrijwel alle controls op de climate control na en geeft, samen met het display, een echte cockpit ervaring waarbij de focus vooral op de bestuurder ligt. Wel kan voor passagiers het interieur als een beetje saai ervaren worden, zij hebben immers niet dat mooie display in hun toetert maar een erg leeg dashboard.

16-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-steeringwheel15-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-steeringwheel-dashboard

De auto waar wij in reden had o.a. het alcantara dak, iets wat eigenlijk niet mag ontbreken in een auto van dit kaliber. Deze optie geeft het interieur een veel meer premium feel. Uiteraard scoren de Duitse merken altijd erg goed op ergonomie en zit de R8 V10 Plus prima comfortabel. Zeker in combinatie met de magnetic ride (ja, deze optie mag je ook echt niet overslaan) waarbij het onderstel aan te passen is. In comfort modus heb je niks te klagen bij lange ritten.

10-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-front-dark-far

Agressieve lijnen en een masculine look

Het uiterlijk is, wat we al eerder benoemde, een stuk agressiever en lekker modern. Met scherpe lijnen die doorgetrokken worden in alle design elementen zoals de koplampen en dergelijke is dit een echte head-turner. Het zichtbare V10 blok straalt kracht uit en ligt er helemaal mooi bij tussen de glanzend carbon afdekplaten rondom het motorcompartiment. Dit ziet er prachtig uit maar is wel een optie van…. 4.761 euro.

 

2-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-side3-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-side-close4-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-v10-close5-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-r8-close 6-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-fuel-close
14-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-iphone-711-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-rear-close13-r8-v10-plus-gewoonvoorhem-headlight

De R8 V10 Plus is verkrijgbaar vanaf 261.710 euro, voor dat geld koop je de allersnelste productieauto ooit van Audi.

Het exemplaar dat wij reden was wel perfecto uitgevoerd met een hoop extras. Van de 20″ 10-spaaks Y design velgen die lekker afsteken tegen de carbon delen en Arablauwe lak, de sportuitlaat te herkennen aan de zwarte uitlaat tips, het alcantara dak, de LED-koplampen met laserlicht, de glazend carbon afdekplaten bij het motorcompartiment, de fantastische klinkende Bang en Olufsen geluidsinstallatie (die je bijna niet nodig hebt i.v.m. die heerlijk klinkende V10) en meer komt deze auto uit op 296.357 euro. Jawel zo`n 35.000 euro aan opties… Maar afijn, als je dan toch zo’n auto koopt…!