Het leven met broers of zussen is niet altijd makkelijk, in die eeuwige ‘battle of the ages’ zorgt de constante rivaliteit voor een enigszins gezonde geldingsdrang en heel wat conflicten waarin er bewezen moet worden wie er de grotere, snellere, betere – you name it – is.

Hoewel de jongere broers en zussen bij een gelijkspelletje of minimale overwinning zich gedragen als McGregor zal de oudere zich als golden child nooit gewonnen geven en vaak refereren naar kinderspel of een prestatie op halve kracht – tenzij het een gevalletje Thor vs. Loki is misschien.

Hoe blij mogen we nu dus zijn dat de wetenschap deze familie-issues zo nu en dan teniet doet met baanbrekende unanieme duidelijkheid? Waar je misschien al wist dat de oudste vaak de slimste is, en de jongere vaak wat meer extrovert, hebben we nu een onderzoek dat uitwijst dat de oudste van het gezin vaak de meest waardeloze bestuurder van het kroost is.

Onderzoek

Het onderzoek, uitgevoerd door Privilege Car Insurance, heeft het rijgedrag van 1.395 automobilisten beoordeeld. Zij vonden dat 89 procent van de oudere broers en zussen waarschijnlijk zal versnellen, 47 procent andere chauffeurs irriteren door ze af te snijden, 46 procent vaak op het midden van de weg blijft hangen en 35 procent een boete gepakt heeft. 17 procent van de oudste gaf toe weleens make-up op te doen tijdens het rijden, waar 30 procent zich schuldig maakt aan het gebruik van hun telefoon aan het stuur.

Dit waren allemaal hogere noteringen dan die van jongere broers en zussen, dat ook inhoud dat de oudste bij meer botsingen betrokken zijn geraakt dan de middelste of jongste kinderen. Bij gezinnen met meerdere kinderen bleek de jongste trouwens de beste chauffeur te zijn – maar 42 procent sneed andere chauffeurs af en 36 procent rijdt een beetje woest op de snelweg.

Hoewel de oudste het technisch gezien moeten afleggen. Komen de mensen die als enigskind door het leven gaan als beste door de test. Zij begeven zich het het minst in het midden van de weg of buitenbaan (31 procent) en scoren met 36 procent goed op het niet irriteren of afsnijden van een ander.

Excuses

De onderzoekers vonden ook een significant verschil in de excuses die gepaard gaan met het slechte rijgedrag, gevarieerd afhankelijk van de leeftijd. Terwijl de middelste en jongste kinderen vooral de schuld geven aan andere bestuurders die hen vervelen (28 procent), zeggen de oudste kinderen dat ze alleen een slecht weg etiquette hebben als er een goede reden is, zoals te laat komen (18 procent).