Cars & Bikes

Gereden: Audi TT RS

De tijd waarin de normale Audi TT een wat vrouwelijk autootje was, is niet meer. De strakkere, agressievere lijnen hebben de TT ondertussen een aardig mannelijk uiterlijk meegegeven. Toch was de Audi TT RS één waar je niet omheen kon.

Het typische en lekkere 5 cilinderblok was in de eerste TT RS goed voor 340 pk en 450 Nm en in de plus uit 2012 360 pk en 465 Nm. In het nieuwe model krikt Audi het vermogen van de TT RS op naar 400 pk en 480 Nm koppel, vermogen waar deze coupé sommige supercars mee uit-accelereert.

Motor

Het nieuw ontwikkelde 2.5 TFSI motorblok is opgebouwd uit aluminium, wat zorgt voor een gewichtsbesparing van 26 kilo. Dat lijkt misschien niet veel, maar dit gewicht wordt puur in de neus bespaard, waar het blok ligt. Dit zorgt direct voor een betere wegligging.

Met 400 pk, 480 Nm en het Audi Quattro systeem, die zijn piek koppel over bijna de hele rpm range geeft, schiet de TT RS in 3.7 seconden naar de 100 en knalt (optioneel) door tot de 280 km/u. (Standaard begrenst op 250 km/u)

Watch on YouTube

Looks

Qua interieur gaat Audi, net als al z`n modellen, lekker met de tijd mee en is het in de TT RS al helemaal prima vertoeven. Hierbij is het digitale dashboard een ware eyecatcher.

Los van de RS badges merk je gelijk dat je in een sportieve uitvoering beland bent. Denk hierbij aan de RS-stoelen en het sportstuur met alcantara afwerking, drive select en ja, ook de startknop die aanwezig is. De versie waar wij in reden, had verschillende carbon fiber afwerkingen, zoals op het middenconsole. Deze is ook in de carrosserie kleur te leveren, alhoewel onze voorkeur daar niet helemaal voor gaat.

Verder probeert Audi de bediening zo clean mogelijk te maken. Zo zitten in de ronde roosters van de airco displays met informatie als de temperatuur.

 

Aan de buitenzijde is er ook voldoende op te merken. Zo is de TT RS nog net even wat agressiever dan de standaard uitvoering met zijn opvallende diffuser voor en achter met daarbij de fixed spoiler. Uiteraard zijn de joekels van uitlaten, die we allemaal wel kennen uit de RS reeks, lekker aanwezig en misstaan de optionele 20″ velgen, die de wielkasten lekker opvullen, de TT RS zeker niet!

   

Rondom Madrid en op het circuit

Ja en hoe vertaalt dat zich dan allemaal terug in rijplezier? Het starten van de 2.5 liter 5 cilinder zal menig mannenhart al sneller doen kloppen, het geluid is authentiek en tja…. gewoon lekker. Niet alleen de acceleratie van 0-100 maar ook de tussen acceleraties zijn erg rap. Wij reden met de optionele keramische remmen die de auto ook prima tot stilstand brachten.

Op het Jarama circuit, waarbij je eigenlijk continu van bocht naar bocht aan het accelereren en direct weer remmen bent staat de TT RS prima zijn mannetje. Tja, het blijft een auto met het blok net iets over de voorwielen, iets wat je wel merkt en iets van het sportieve stuurgedrag afhaalt. Ga je net iets te mans een bocht in zal de TT RS toch iets wat onderstuur geven. Toch weet het vermogen, dat prima neergelegd kan worden door het Quattro systeem je telkens weer een grijns te geven wanneer je menig bocht uit knalt.

Op de bochtige bergwegen rondom Madrid was het dan ook een prima compagnon, wij hebben genoten!

De Audi TT RS coupé is verkrijgbaar vanaf €87.900, wil je de Roadster? Dan mag je hier €3.000,- bij optellen.