Als je het echt helemaal hebt gehad met je huidige fitnessprogramma en je echt werk wil maken van je inspanningen in de sportschool, dan wordt het tijd voor iets anders. Alhoewel veel trainingen natuurlijk wel effectief zijn, is het ook mogelijk om het over een andere boeg te gooien. In dat geval kan het zinvol zijn om een gedegen training kickboksen toe te voegen aan je programma. Je combineert dan cardio met fitness en dat zorgt voor een meer dan complete workout. Dit is waarom kickboksen de perfecte workout is.

5 belangrijkste voordelen van kickboksen

Wellicht denk je bij kickboksen aan talloze verwondingen, rake trappen en het betere voetenwerk, maar de waarheid is dat je met kickboksen feitelijk elke spiergroep in je lichaam activeert en traint. Je wordt daardoor niet alleen gespierder, maar je werkt ook op een zeer effectieve manier aan je conditie. De belangrijkste voordelen om je te overtuigen van het nut van een kickbokstraining zetten we voor je op een rij.

kickboksen training

1. Train elke spier in je lichaam

Zoals gezegd spreek je door middel van het kickboksen elke spiergroep in je lichaam aan. Dat wasbordje, die brede armen en sterke benen krijg je dus cadeau. Ook niet onbelangrijk: naast een goed ontwikkelde spiermassa gaat je vetpercentage ook flink afnemen. Kortom, wil je er echt goed uitzien en een indrukwekkende torso ontwikkelen, begin dan vandaag nog met het kickboksen.

2. Vergroot je uithoudingsvermogen

Voor nagenoeg elke sport is een groot uithoudingsvermogen essentieel. Dat geldt zeker ook voor het kickboksen. Nu gaan we niet zeggen dat je binnen een mum van tijd het niveau van Rico Verhoeven of Badr Hari kan halen, maar een goede kickbokstraining zorgt wel voor een prima opbouw van je conditie. Nog interessanter is het om te weten dat zelfs uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je met het kickboksen zowel je cardio- als spieruithoudingsvermogen opbouwt.

Een belangrijk onderdeel van het kickboksen is het ademhalen. Door gebruik te maken van speciale ademhalingstechnieken zorg je ervoor dat je uithoudingsvermogen wordt vergroot waardoor je conditie toeneemt. Slim bekeken dus!

kickboksen workout

3. Discipline kweken

Voor elke vechtsport is discipline een vereiste. Zonder de nodige toewijding zul je nooit je doelen bereiken en om dat te bereiken is kickboksen ideaal. Je dwingt jezelf eigenlijk om je eigen prestaties te verbeteren en als je net iets minder sterk gefocust bent, merk je dat direct. Ben je in staat om jezelf echt onder handen te nemen, dan zie je dat direct terug in je resultaten. Op die manier werk je niet alleen aan je sportieve doelen, maar word je ook geestelijk sterker.

4. Verlicht stress, angst en woede

Dat sporten een prima uitlaatklep is voor emoties, stress en angst is algemeen bekend. Alleen daarom al is het verstandig om aan sport te doen. Je kan op die manier je energie op een positieve manier gebruiken en je voorkomt dat negatieve emoties de overhand krijgen. Kickboksen is daarom de ideale uitlaatklep. Dat is overigens niet louter theoretisch, ook uit onderzoek blijkt dat boksoefeningen (en dus ook kickboksen) dergelijke gevoelens kunnen beperken. Doordat je tijdens je training constant bezig bent, krijgen dergelijke gevoelens geen kans en ben je juist bezig om je te focussen op de positieve aspecten.

kickboksen training

5. Bouwen aan je zelfvertrouwen

Mochten de bovenstaande voordelen je nog niet voldoende overtuigen, besef dan dat het actief deelnemen aan sport, bijvoorbeeld door middel van een kickbokstraining, je ook helpt om meer zelfvertrouwen op te bouwen. Je leert niet alleen je lichaam goed te gebruiken in een situatie waar je je moet verdedigen, je merkt na verloop van tijd ook dat je sterker en gespierder wordt. Het zorgt ervoor dat je meer vertrouwen krijgt in je eigen kunnen. Kortom, je hebt alle reden om je dagelijkse training uit te breiden met een goede kickbokstraining.