Maar liefst 250 pk op de voorwielen! De Ford Focus ST heeft een nieuw uiterlijk en een aantal technische upgrades gekregen. We mochten van Ford een paar dagen met de nieuwe Focus ST-3 ‘spelen’.. en echt waar, we waren niet meer achter het stuur weg te krijgen!

Wat meteen opviel was de opvallende kleur ‘Tangerine Scream’, een knalgele/oranje kleur wat de auto eigenlijk onmogelijk maakt om te missen.

De Focus ST is net als de andere auto’s van Ford voortaan voorzien van het inmiddels bekende familiegezicht, de ovale grille. Bij de ST is de grille een stuk groter dan de normale Focus, ook is de grille zwart en is deze voorzien van het rode logo van ST. De koplampen hebben strakkere lijnen gekregen om de auto een nog sportievere uitstraling te geven. Verder zijn de achterlichten iets kleiner en vallen ze meer in de lijnen van de auto en natuurlijk is de sportieve uitlaat in het midden van de achterbumper nog volop aanwezig!

Het uiterlijk van de auto is er echt vooruit op gegaan, het totaal plaatje is nu sportiever, stakker en moderner!

De ST-3  die wij hadden heeft een 2.0 liter Ecoboost onder de kap, deze zorgt voor 250 pk waardoor er na 6,5 seconden het getal 100 op de digitale teller verschijnt. Wat ook heel interessant is, is dat Ford voor het eerst de Focus ST aanbiedt met een dieselmotor en tevens als station (slechts 20% bijtelling!). De 2,0-liter TDCi is goed voor 185 pk. In 8,1 seconden zit de auto op 100 km/u en de top is 217 km/u.

Op naar Duitsland!

Onze eerste bestemming: De A31 in Duitsland! In de specificaties van de hothatch zagen we dat de topsnelheid op 248 km/u ligt, dit klopt:)! Na de topsnelheid gereden te hebben kwamen we er al gauw achter dat het leuker is om te sturen met de ST dan lange stukken rechtdoor te knallen. Hij rijdt namelijk fijn, heel fijn!

ST07ST01a

Sturen

Er zijn weinig tot geen voorwiel aangedreven auto`s die zo lekker (leuk) sturen als de Focus ST. Waar je bij genoeg auto`s al snel onderstuur in gaat is de ST zo goed, en vooral leuk!, uitgebalanceerd dat de kont gewoon wat tailhappy is. Combineer dit met een neus die alle grip van de wereld lijkt te hebben en erg scherp te zetten is en je kan niks anders doen dan lachen bij elke bocht die je weer op de grens pakt.

Dat is dan ook wat je moet doen om de volledige fun-factor los te laten in deze auto. Op een mooie bochtige dijk was het dan ook de perfecte locatie om de auto eens goed bochten in te gooien, ja gooien! Als bijrijder kan dit enigszins angst oproepen maar als bestuurder voel je je totally in control. De neus duikt de bocht in, de kont glijdt lekker door en de auto trekt zich weer prachtig recht terwijl je accelereert om zo snel mogelijk bij de volgende bocht uit te komen.

Interieur

Met al dat gooi en smijt werk is het maar goed dat het interieur er ook voor gemaakt is. De ST-3 beschikt over Recardo stoelen die je helemaal vastpakken. Als je voor het eerst de auto in stapt denk je gelijk “oké dit is menens!”. Het dashboard is duidelijk op de bestuurder gericht en zorgt voor een cockpit gevoel voor “the one in control”. Met verschillende meters waaronder de turbo druk voel je gelijk het coureurtje in je naar boven komen.

ST08ST09 ST10 ST15

Conclusie

De sportief-uitziende Focus ST rijdt echt heerlijk, dankzij een fantastisch uitgebalanceerd onderstel is het mogelijk om de bochten gevoelsmatig onmogelijk goed te nemen. Met een vanaf prijs van 37.000,- biedt deze auto toch wel erg veel fun! Toch is de auto ook prima te rijden op lagere snelheden en heeft een heerlijk lage roffel lager in de toeren. De auto lust wel een slokje, mocht je daar echt tegenop kijken of moet je leasen, dan is de diesel variant uiteraard de betere keuze. Maar man o man, wat is de benzine variant speels :)!

Tja en de kleur… je vind deze schreeuwende kleur mooi of niet. Voor ons toch een iets minder opvallende kleur, alhoewel het wel echt gaaf was om voor even in een knalgele ST over de wegen te scheuren.

Voor meer (technische) informatie, neem hier een kijkje op de site van Ford.