Na het rijden van de Harley-Davidson FXDR, was het nu tijd voor de Harley-Davidson Fat Bob: een erg stoere bike!

Net als de FXDR behoort de Fat Bob tot de softail familie. Met het in 2018 geïntroduceerde frame heeft Harley-Davidson de basis gelegd voor veel van de nieuwe modellen. Het is lichter en stugger, wat meer stabiliteit en stijfheid biedt. Ook al blijft het een Harley-Davidson, het verschil is zeker merkbaar!

De Fat Bob beschikt voor het eerst over de 43 mm Showa Dual Bending Valve voorvork. Een upside down voorvork die prima zijn werk doet. De achtervering? Je zou bijna zeggen dat hij die niet heeft, die zit goed verstopt in het design. Deze is overigens wel aan te passen via een draaiknop – hiermee kun je hem harder of zachter afveren.

Design

Het design is erg outgoing met veel uitgesproken design elementen. Denk hierbij aan de grote brede LED-koplamp die veel aandacht trekt, maar ook de dual uitlaat die erg aanwezig is en de brede voorband. Ik hoor je afvragen: Komt dat het sturen wel ten goede? Gek genoeg stuurt de Fat Bob erg fijn.

Het is de lichtvoetigheid in de softail line-up als het aankomt op het speelsere bochtenwerk. Het is geen naked bike, maar toch wel aardig sportief voor dit type motor. Een perfecte motor voor de sportievere, “jonge” rijder die graag zo’n stoere fiets onder z’n kont ziet en net even iets anders wilt dan de rest. En btw, vrouwen gaan heel goed op de uitstraling van de Fat Bob.

Rijgedrag

Is het alleen looks of komt hij ook nog een beetje van zijn plek? Jazeker, het model dat wij reden had net als de FXDR het milwaukee-eight 114″ blok met zee├źn aan koppel. Ook is de Fat Bob te krijgen met het 107″ blok – een respectievelijke 1745 cc tegen de 1868 cc van de 114.

De 155 Nm aan koppel zorgen er dan ook voor dat je heerlijk wegtrekt vanuit stilstand en in lage toeren fijn over de weg glijdt. Dat laatste brengt je in een hele relaxte rijdmodus waarin je ‘echt’ geniet van de kilometers die je maakt.

Zoals al eerder gezegd gaat de Fat Bob prima door de bochten en voelt bij lage snelheden heerlijk wendbaar aan. Dit komt mede door het brede stuur dat het bochtenwerk erg licht maakt. Als je op de Fat Bob zit voel je dat het gewicht allemaal lekker laag zit, iets wat de wendbaarheid extra vertrouwen geeft.

Qua zitpositie is de Fat Bob erg comfortabel. Het zitje is top en je zit hier dan ook echt “in”. Geen geschuif, hier kunnen we niks op aanmerken. Totaal niet vermoeiend voor de lange cruise dagen. En hey, op zo’n stoere bike hoort ook af en toe een leuke meid achterop! Iets wat ook geen probleem is.

Conclusie

Hou jij van de uitstraling van een Harley, maar wil je ook nog lekker sportief kunnen rijden? Dan is de Fat Bob misschien wel de perfecte compromis tussen de rij eigenschappen en uitstraling. Het is een heerlijke motor om dagelijks op te stappen en rijdt erg makkelijk. Het sterke blok beloond je dan ook met lekkere acceleraties, maar vooral moeiteloos in lage toeren cruisen.

Met een gewicht van 306 kg rij klaar is het geen veertje, maar omdat het gewicht laag licht, voelt het ook niet aan als een echte zwaargewicht. Enfin, we kunnen er nog veel over doorkletsen – de foto’s spreken voor zich!