Jawel, iets meer dan een week geleden had Volvo iets te vieren, 90 jaar geleden rolde de eerste Volvo-car de fabriek uit. Uiteraard verdiende dit aandacht en was dit het perfecte moment voor ons om eens met het merk kennis te maken!

Zoals velen weten staat veiligheid bij Volvo hoog in het vaandel, iets wat veel naar voren komt als we kijken naar de statistieken en verschillende innovaties waar Volvo hoog op in zet. Niet geheel zonder reden, met visie 2020 is het streven om vanaf het jaar 2020 geen dodelijk ongeluk meer te hebben in een Volvo.

90 jaar Volvo

Zelf hadden we gek genoeg nog geen (mega veilige) kilometers gemaakt in een Volvo, gelukkig konden we hier verandering in brengen. Buiten het evenement stond onder andere de nieuwe 90-reeks opgelijnt, waaruit we de luxe hadden één bolide te kiezen voor het weekend… Een zwarte XC90 met R pakket? Nee! De witte S90 met 21″ velgen trok in het zonnetje toch direct de aandacht.

Looks

Tja niemand kan ontkennen dat Volvo de laatste tijd grote stappen heeft gemaakt qua design. De S90 kom je (wij in ieder geval) nog niet heel vaak tegen maar trekt zeker de aandacht wanneer je hem ziet. De grote auto komt aardig in de buurt van 7 serie afmetingen en met een strak design heeft hij een ware presence.

In het wit, met 21″ velgen en werkelijk alle goodies gaat de hip-factor nog even een stuk verder omhoog. Jawel, zo werden we zelfs aangesproken of we geen last hadden van patser-controles…. en dat in een Volvo. Qua looks doet de S90 zeker niet onder aan rivalen van BMW en Mercedes.



Interieur

De S90 is een grote auto, een parkeervak is in de lengte zelden groot genoeg. Dit vertaald zich door in de ruimte binnenin. Als passagier zit je prima comfortabel, ook achter een bestuurder van rond de 1.90. Daarbij zit je met deze lengte ook niet met je hoofd tegen het dak en kun je je armen riant en prettig kwijt.

Het interieur is clean en stijlvol. Niet teveel poespas lijkt de design filosofie van Volvo. Het grootste deel van de bediening gaat via het touchscreen en ook het stuur is aardig clean gehouden wat knoppen betreft. Het touchscreen reageert vlot en de knoppen op het stuur… they just make sence. Voeg hier het additionele audiosysteem aan toe (3600,- euri) en je zit als een koning in deze auto.




Rijgedrag

Wij reden de D5 met 235 pk en voldoende koppel die gekoppeld is aan de 8 traps automaat. De S90 D5 nodigt uit om lekker comfortabel te rijden. Nee, het is geen auto die je door de bochten wilt boeken, daar is hij simpelweg niet voor gemaakt. Toch blijft de auto ook bij wat vlottere bochten prima zijn balans houden alleen merk je wel dat de automaat soms net wat te traag oppakt bij uit accelereren.

Enfin, wat we al zeiden, daar is deze auto helemaal niet voor. Met deze auto wil je comfortabel en galant door de bochten vloeien. Op de snelweg komt hij verder prima tot zijn recht, ook op wat hogere snelheid blijft het in de auto lekker rustig en blijft het verbruik binnen de perken.

Conclusie

De S90 is is een eyecatcher, heeft een prachtig interieur met voldoende ruimte en is ook nog eens rete veilig. Voor de echte petrolheads onder ons… je gaat geen v6 of v8 tegenkomen in de 90 lijn, alleen maar 4 cilinders. Toch heeft de D5 met 235 voldoende pit om, ook qua vermogen, comfortabel te kunnen rijden.

Door de looks van de auto wordt vaak vergeten dat deze al vanaf 47.495 euro verkrijgbaar is. Mocht je in dit segment aan het kijken zijn, neem dan zeker even een kijkje bij de Volvo dealer.