Cars & Bikes

Het nieuwe dashboard van de Mercedes-Benz A-klasse is revolutionair

Met als doel om meer ruimtelijk gevoel te creëren in de A-Klasse toont Mercedes-Benz zich maar weer eens een trendsetter. Het iconische automerk neemt namelijk afscheid van het traditionele ‘klokkenhuis’. Zo bleek tijdens een persevenement in Duitsland – waar het interieur van de nieuwe A-klasse onthuld werd. Bij het dashboard is de gebruikelijke tellerbehuizing overbodig doordat het conventionele instrumentarium samen met het infotainmentscherm is geïntegreerd in één groot, langgerekt, dun breedbeeldscherm.

Het langgerekte scherm dat in drie afmetingen leverbaar is vormt nu het thuis van alle nodige meter en schermen, inclusief die van de airconditioning, radio en navigatie. Waarbij de basis-uitvoeringen twee 7-inch schermen krijgen en de duurdere varianten zullen beschikken over een combinatie van een 7- en 10,25-inch scherm, of twee units van elk 10,25 inch.

Interieur

Hoewel er van extra beenruimte op de achterbank geen sprake is, is het interieur wel in veel andere opzichten een maatje groter geworden. Naast het grote scherm liet Mercedes doorschemeren dat de binnenmaten van de nieuwe A-klasse ook zijn gegroeid.

Passagiers krijgen maar liefst 2,2 centimeter extra speling voor de schouders, waar dit voorin toch ook een keurige 0,9 centimeter betreft. Rond de ellebogen is de bewegingsruimte met een respectievelijke 3,5 en 3,6 centimeter toegenomen. En met een extra 29 liter is de bagageruimte nu wel heel flink: 370 L. Oh ja, dit is mogelijk te danken aan de laadopening die met 20 centimeter is verbreedt.

Extra’s

Afsluitend heeft Mercedes aangekondigd dat de stoelen kunnen worden uitgerust met geïntegreerde klimaatregeling en massage-functie. Dat de sfeerverlichting is opgewaardeerd (voorzien van 64 led-lampjes) en dat het zicht rondom de klasbak is verbeterd door de toepassing dunnere A-, B- en C-stijlen. De officiële onthulling van het model zal vermoedelijk plaatsvinden tijdens de Geneva International Motor Show in maart.

Bron: Autoweek