De good ol’ auto en zijn plaats in onze maatschappij heeft de laatste tijd een beetje last van een identiteitscrisis. Elektrische en hybride auto’s – en onze onvermijdelijke mars naar gerobotiseerde, zelfrijdende verveling – domineren de wegen. Als we het zo opsommen klinkt het best wel deprimerend, niet? Gezien het onvermijdelijke hebben we gelukkig altijd nog Lamborghini, met de nieuwe concept-elektrische hypercar, genaamd de Lamborghini ‘Terzo Millennio’:

lamborghini_terzo_millennio_3_4_front lamborghini_terzo_millennio_side lamborghini_terzo_millennio_3_4_rear

Terzo Millennio

De elektrische Terzo Millennio is ontwikkeld in samenwerking met het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Er werd een poging gedaan om iets te bouwen dat de regels voor super sportwagens zou herschrijven voor het derde millennium (vandaar de naam ‘Terzo Millennio’), met als doel “de grenzen van de hedendaagse technologie te overbruggen en de kloof te dichten met de energiedichtheid van conventionele batterijen” – vooralsnog lijkt het een succes; Dit futuristische pronkstuk wordt aangedreven door een viertal elektromotoren die in de wielen verwerkt zijn, wat voor meer “vrijheid” heeft gezorgd bij de ontwerpers en aerodynamicisten.

De toegepaste energie-opslagtechniek is de zogenaamde supercondensator, welke een hogere energiedichtheid heeft en beter geschikt is voor een veel snellere afgifte van elektriciteit, ideaal voor in een sportwagen. De supercondensator is tevens bestand tegen de pieken in energieaanvoer als gevolg van recuperatief remmen, waarbij de energie die vrijkomt wordt opgevangen en direct wordt opgeslagen.

lamborghini_terzo_millennio_11 lamborghini_terzo_millennio_5 lamborghini_terzo_millennio_14 lamborghini_terzo_millennio_2 lamborghini_terzo_millennio_1 lamborghini_terzo_millennio_9 lamborghini_terzo_millennio_10 lamborghini_terzo_millennio_6

Regeneratief

Lamborghini en MIT melden daarnaast dat de Millennio zichzelf kan repareren.┬áDat wil zeggen; scheuren en beschadigingen in de koolstofstructuur automatisch detecteren en repareren via microkanalen in de carrosserie, gevuld met ‘genezende chemische bestanddelen’. Het is praktisch Wolverine.

 

lamborghini_terzo_millennio_4 lamborghini_terzo_millennio_3 lamborghini_terzo_millennio_15 lamborghini_terzo_millennio_8 lamborghini_terzo_millennio_13 lamborghini_terzo_millennio_12

En? Hangt deze beauty misschien ooit toch ook als poster bij jou aan de slaapkamermuur? CEO Stefano Domenicali sloot op de 2017 Geneva motor show wel uit dat er voor 2025 geen volledig elektrische auto op de markt te koop zal zijn.