Uncategorized

Gewoonvoorhem in Biarritz en Hendaye, Zuid Frankrijk

Vrijdagochtend mochten we met de crew naar France voor een korte roadtrip om de zuid-west kust van Frankrijk te ontdekken. Na onze landing in Bordeaux betrof onze eerste stop Hendaye. Wij hadden er nog nooit van gehoord. Maar Hendaye is een kustplaats alla Zandvoort in het meeste zuidelijke stukje van Zuid-West Frankrijk. Het grenst aan Spanje. Eenmaal gearriveerd in ons Hotel Lafon, wat prima geregeld was door het Franse toeristen bureau, werden we opgehaald door onze eigen gids, Jean-Sébastien Halty. We werden met bier onthaald, altijd goed begin van het weekend! Vervolgens werden we gebracht naar het grootste kasteel uit de omgeving. Het Kasteel van Abbadie, een prachtig kasteel van meer dan 250 jaar oud met een mooi uitzicht op de stad en zee. Het Kasteel heeft een geheim, dit geheim kunnen we niet verklappen maar het heeft te maken met het uitzicht op de grote berg in het oosten.

Sangria

Na genoten te hebben van het mooie kasteel, werden we teruggebracht naar de haven van Hendaye, waar we op onze privé vissersboot, de Hendayais II zijn gestapt om een lekker middagje te gaan zeevissen. De zee was heel rustig en de zon brak op dat moment door de wolken, wat een schitterede wereld opleverde. Net nadat we uit de haven waren kwam onze captain met zijn eigen gemaakte Sangria tevoorschijn (geheim recept, week bereidingstijd), mannen, die was de lekkerste Sangria ever! Samen met het allerbeste uitzicht en de coole jazz muziek die onze schipper draaide, was dit wel het ultieme geniet momentje. Vervolgens hebben de zee van Hendaye leeg gevist, want de vis vangst was erg goed. Als er iets is wat je moet doen als je in Hendaye bent is dit het. Vijf sterren activiteit.

San Sebastian

S ‘avonds werden in het restaurant la Pinta, voorzien van de lekkerste lokale specialiteiten, aan wat moet je dan denken? De lekkerste Iberico ham ooit gegeten denken wij, dit komt ook door de Spaanse invloeden aangezien we natuurlijk vlak bij Spanje zaten. Na een volle buik en een paar goeie pintjes, zijn we s ‘nachts het nachtleven van San Sebastián ingetrokken. San Sebastián ligt op 20 min rijden van Hendaye, je bent er dus zo. Het was vrijdag en het einde van de vakantie periode, dus veel toeristen waren er niet te bekennen, Spanjaarden bleek even later evenmin. We waren vooral opzoek naar een paar goeie clubs, die hebben we helaas niet gevonden of ze waren super rustig. Achteraf hoorden we dat gezien het seizoen het uitgaansleven pas erg laat op gang komt (02:00).. 🙁

Biarritz

Zaterdag stond Biarritz op het programma. De surf hoofdstad van Europa. Vol verwachting rijden we ochtendvroeg naar Biarritz om te surfen, echter door weerveranderingen was de zee nog steeds zo plat als een dubbeltje, dus surfen zat er helaas niet in. We werden in Biarritz ontvangen in een super leuk hotel (Hôtel Saint-Julien) midden in de stad door een lokale surf held en een vriendelijke vrouw van het VVV bureau. Deze vertelde ons een rondleiding kregen over de voedsel markten van Biarritz. Soort van kleine Rotterdamse markthal met de specialiteiten die we gisteren naar binnen hadden gewerkt. Als we niet sportief konden doen is eten altijd goed alternatief. Na de markthal gingen we naar de wijnbar van Biarritz. De wijnbar wordt uitbaat door een lokale wijnhandelaar in samenwerking met de rugbyheld van Biarritz, Imanol Harinordoquy.. een mond vol inderdaad!

Geslaagde trip

De uitstekende combinatie van lekker hapjes en de beste wijnen, maakt de wijnbar echt een hotspot voor bekend Biarritz. Het was erg gezellig. Na een zware wijnochtend konden we s ‘middags lekker bijkomen op de prachtige stranden van Biarritz, het weer was schitterend. De Boulevard was erg netjes, het deed denken aan Scheveningen kwa uitstraling. Alleen in deze periode vind je voornamelijk veel bejaarden die komen overwinteren. Het avondeten was uitstekend geregeld bij een restaurant aan de boulevard, genaamd Le surfing. Aan het begin van de avonds was er een klein festival, dat was erg gezellig was met lokale muziek, drank en natuurlijk weer veel sagriaaaa.;) Het werd nog een latertje in het gezellige centrum van Biarritz.
Zondagochtend moesten we vroeg uitchecken om ze vlucht vanuit Bordeaux naar Amsterdam te pakken. Het was een korte maar zeer geslaagde trip, Dank gaat uit naar onze schipper van vrijdag voor de fantastische middag en naar het Franse toeristenbureau wat alles in de puntjes geregeld had. Wij komen zeker terug!