Cars & Bikes

Gereden: Tesla Model X 90D

Vorig jaar mochten we een aantal dagen rondcruisen in een knalrode Tesla Model S P90D, nu was het tijd voor de grote broer. De Tesla Model X is vanaf 2015 in productie en  is sinds mid 2016 beschikbaar gekomen op de Nederlandse markt, we waren dan ook echt heel benieuwd naar Tesla’s eerste SUV.

Model X is eigenlijk één grote gadget en dat hebben we gemerkt. Er bestaan verschillende varianten van Model X, zo heb je de 75D, 90D en de P100D, deze laatste zit in 3,1 seconden op de 100 km/u! Wij mochten een spierwitte 90D meenemen.

Als je naar de foto’s kijkt, denk je niet meteen dat het een grote auto is, maar geloof ons, met een breedte van 2,27 meter en een lengte van 5 meter is het een behoorlijke verschijning.

Falcon Wing doors

Wat het meeste opvalt aan het uiterlijk van de Model X zijn de vleugeldeuren, ook wel ‘Falcon Wing doors’ genoemd. Deze deuren zorgen voor genoeg ruimte om achter in te stappen en omdat de deuren eerst een stukje omhoog gaan heb je slechts 30 centimeter ruimte nodig naast de auto.

Een auto zonder grille, het blijft een vreemd aanzicht. Tegelijkertijd geeft het ook een mooie futuristische uitstraling. Een uitstraling die hoort bij Tesla, dit zie je onder andere terug in de full LED-koplampen, de geïntegreerde handvatten en de grootste panoramische voorruit die op dit moment in productie is.

Alle deuren gaan automatisch open, je hebt dus geen handvat waarmee je de deur opentrekt. In plaats daarvan moet je het handvat indrukken, vervolgens opent de deur automatisch. Je hoeft niet bang te zijn dat de deur ergens tegenaan slaat want elke deur is voorzien van sensoren en stopt automatisch wanneer hij niet verder open kan. Ook is het mogelijk om alle deuren via de afstandsbediening of via het touchscreen op het dashboard te openen of te sluiten.

In 5 seconden op de 100 km/u

Elektrisch rijden went eerlijk gezegd best wel snel. Het is natuurlijk heel anders dan een auto op brandstof, je hoeft geen sleutel om te draaien of een startknop in te drukken want de auto gaat vanzelf aan wanneer je in de buurt komt. Vervolgens ga je zitten, druk je het rempedaal in, zet hem in de drive-modus en gaan.

Verder zijn er op het dashboard slechts twee fysieke knoppen, één voor de alarmlichten en één voor het dashboardkastje. De rest wordt allemaal bediend via het 17-inch grote touchscreen. Hierop bedien je eigenlijk alles, van het afspelen van je Spotify account tot het openen van de deuren.

Ook vind je hier de instellingen van de auto, zoals het hoger of lager instellen van de vering. Je kan dit zo in programmeren dat de auto automatisch de vering versteld op de aangegeven plekken op de weg. Dus mocht er ergens een hoge drempel zijn, dan verstelt de auto de vering net voordat je over de drempel gaat.

Wat even wennen is, is dat de auto afremt als je bij een lage snelheid het gas loslaat. De Tesla wint een deel van de energie terug door af te remmen op de elektromotor om zo de batterij weer op te laden. Als je dit eenmaal door hebt hoef je het rempedaal alleen nog maar in te trappen als je echt tot stilstand wilt komen.

De 90D heeft een accucapaciteit van 90 kWh, hiermee heb je een actieradius van ongeveer 489 km. Het maximale vermogen is 418 pk en in slechts 5 seconden zit je op de 100 km/u. Dit is heel rap voor zo’n grote bak met een gewicht van 2.400 kilo. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Manoeuvreer je jezelf vaak vlot door het verkeer? Hou er dan rekening mee dat de actieradius behoorlijk verminderd.

Verder heeft de auto 8 camera’s, radars en ultrasone sensoren aan boord. Hiermee is de Tesla Model X klaar voor de toekomst.

Het interieur

Het interieur is strak, clean, heeft weinig poespas en is precies wat je nodig hebt. Het touchscreen werkt fijn en kan je opdelen in twee schermen, één voor bijvoorbeeld je navigatie en de andere voor je muziek. De Tesla heeft standaard 4G-verbinding en daarmee heb je overal super snel verbinding.

De Model X is er in een 5-zits, 6-zits en een 7-zits configuratie. Dankzij de Falcon Wings Doors is er genoeg ruimte om ook bij de achterste 2 stoelen te komen.

Als je in de Model X rijdt hoef je je niet druk te maken om schadelijke uitlaatgassen of ander fijnstof. Dankzij de HEPA-interieurfilter wordt de buitenlucht gefilterd en komen er geen schadelijke stoffen binnen.

Tesla Supercharger

Model X kan worden opgeladen via een normaal stopcontact, maar ook via snel-laders. Als je de Tesla oplaadt via een normale laadpaal van de gemeente kan het zo een nachtje duren voordat de accu weer vol is. Iets waar wij dus niet altijd tijd voor hadden, vandaar dat we dan ook veelal gebruik maakten van de Superchargers van Tesla. Omdat er per locatie slechts een aantal palen staan mag je maximaal 40 minuten te laden. In de 40 minuten is je accu alweer zo goed als vol.

De Tesla Superchargers zijn er eigenlijk om verre reizen mogelijk te maken, het is mogelijk om via deze chargers heel Europa door te rijden. Deze dienst is inbegrepen bij de aanschaf van de auto en daarom gratis in gebruik.

Conclusie

De Model X is echt een hele indrukwekkende verschijning. Dat de auto groot is brengt wel wat nadelen met zich mee. Een parkeerplek vinden langs de gracht is wat lastig en ook in smalle steegjes is het goed opletten.

Net als bijvoorbeeld je laptop of smartphone zorgt de Model X ervoor dat zijn besturingssysteem automatisch geüpdatet wordt, hierdoor wordt de auto eigenlijk alleen maar beter terwijl je aan het rijden bent.

De auto rijdt heerlijk, op de snelweg zweef je over de weg met bijna geen geluid. Ook binnen de bebouwde kom weet de Model X de bochten ook met comfort te nemen. Elke keer als we de Model X instapten kregen we een lach op ons gezicht.

De Tesla Model X is er vanaf 101.235 euro, hiervoor krijg je de 75D. De 90D waar wij in reden is verkrijgbaar vanaf 113.285 euro. Wil je een grotere accu dan kan je gaan voor de 100D, deze is te koop vanaf 120.185 euro. Wil je voor performance? Dan moet je natuurlijk voor de P100D gaan, daar hangt echter wel een behoorlijk prijskaartje aan: 172.785 euro.